15:30
- 19:30

Presentatie van tijdens de kennismakingsworkshop.

Flyer over het vervolg op deze kennismakingsworkshop.


Brancheverenigingen CarrosserieNL, Vereniging ION en VACO initiëren gezamenlijk een programma voor leden voor het ontwikkelen van nieuwe, toekomstgerichte business.

Hoe word en blijf je onderscheidend en waardevol voor je klanten? Hoe kun je als (relatief) kleine speler een betere positie opeisen in de keten? Hoe kies je je kansen? Hoe ontwikkel je nieuwe business?

De nieuwe werkelijkheid

De prijs van het product of dienst wordt steeds belangrijker. Daarbij wordt de markt transparanter, de gevraagde doorlooptijd korter en de seriegrootte geringer. Daar komt  bij dat de afhankelijkheid van andere ketenpartners steeds groter wordt. Denk hierbij aan de substraat leverancier, de processen die steeds kritischer worden met daarbij het gebruik van grondstoffen en machines en tools die nodig zijn om de dienst uit te voeren, almede de zorgvuldigheid van transport, montage en onderhoud.
Klanten zijn goed geïnformeerd, kritisch en kunnen kiezen uit steeds meer interessante (internationale) alternatieven. Ze zoeken waar(de) voor hun geld en zijn minder loyaal aan hun leveranciers dan in het verleden.

Als gevolg van deze ontwikkelingen, staan prijzen en marges van veel bedrijven onder druk en heeft een aantal van onze leden te maken met overcapaciteit.

Keuzes

Veel bedrijven hebben in de afgelopen jaren hun bestaande business voortgezet en zo efficiënt mogelijk ingericht om mee te kunnen gaan in de prijzenslagen. Kostenbesparingen zijn echter eindig en het is voor deze bedrijven lastig, zo niet onmogelijk geworden om hun prijzen weer te verhogen. Een groot aantal bedrijven is ingegaan op klanteisen en heeft de servicegraad verhoogd, zonder dat klanten hiervoor (meer) betalen. Inmiddels beschouwen klanten deze extra dienstverlening als ‘normaal’, waardoor er meer werk moet worden verzet voor hetzelfde of zelfs minder geld. We zien echter ook bedrijven die - volledig tegen de markt in - zijn gegroeid en waarvoor ook de toekomst er rooskleurig uitziet. Opvallend vaak zijn dit gespecialiseerde nichespelers, die heel goed weten voor welke klanten ze interessant zijn en waarvoor hun klanten écht willen betalen.

Klantwaarde

Klantwaarde bepaalt het bestaansrecht, het succes en de continuïteit van een bedrijf. Goed weten wat je klant nodig heeft en je daarmee onderscheiden is van het grootste belang, want uiteindelijk bepaalt de klant of hij bij je koopt en wat hij voor jouw aanbod wil betalen. Klantwaarde creëren in de huidige marktomstandigheden betekent steeds op tijd (durven) vernieuwen. Het ontwikkelen van nieuwe, waardevolle producten zorgt ervoor dat je relevant blijft voor je klant, maar ook diensten kunnen waarde toevoegen. Door nieuwe technologische en digitale mogelijkheden ontstaan er allerlei kansen voor meer of nieuwe klantwaarde en slimme business- en verdienmodellen.

Een logisch proces

Nieuwe business ontwikkelen op basis van de juiste klantwaarde is niet iets wat je ‘even’ doet. Parbleu (www.parbleu.nu) ontwikkelde een procesmodel met bijbehorende workshops voor mkb-ondernemers. Inmiddels hebben meer dan 300 bedrijven uit verschillende branches het traject ‘Waardecreatie voor Nieuwe Business’ doorlopen.

De broers Maarten en Wouter van Doornik van Holland Mechanics in Purmerend, zijn ondernemers die hebben deelgenomen aan het traject. Het mkb-bedrijf ontwikkelt, maakt en levert wereldwijd machines en complete lijnen voor het produceren van gespaakte wielen voor fietsen en motoren (www.hollandmechanics.com).

Wouter: “Wij merkten al langer dat klanten steeds veeleisender worden. Tijdens het traject hebben wij vooral geleerd dat je je steeds weer zult moeten verdiepen in je klanten om waarde toe te kunnen voegen. En dat je niet meer uitsluitend kunt afgaan op wat je - gebaseerd op je ervaring - dénkt dat ze nodig hebben. Dan mis je op den duur de boot. Door de handvatten die we kregen om klantinzichten te verzamelen, weten we veel beter wat er speelt en waar we het verschil kunnen maken. Onze klantwaarde is zichtbaarder geworden waardoor klanten er ook voor willen betalen”. Over de rol van technologie en ICT: “Je kunt je niet meer onderscheiden met mechanische oplossingen, bijblijven op softwaregebied is een vereiste. Wij zijn continu bezig om onze machines ‘slimmer’ te maken. Nieuwe technologieën en ICT zijn dus belangrijk, maar we zien het toch vooral als mogelijkheden en hulpmiddelen om klanten verder te ontzorgen". Tijdens het traject hebben Maarten en Wouter samen met Parbleu de businesskansen voor de komende jaren in kaart gebracht. “Door deel te nemen dwing je jezelf om uit de waan van de dag te stappen en tijd en aandacht te besteden aan de toekomst van je bedrijf. Je leert heel bewust keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Het uitwisselen van ervaringen met andere ondernemers en het samen doorlopen van het proces gaf heel veel meerwaarde. In ons geval heeft onze deelname zich dubbel en dwars terugverdiend”. 

Samenwerking

CarrosserieNL, Vereniging ION en VACO delen de overtuiging dat waardecreatie een generieke vraag is die een bedrijfsspecifiek antwoord moet krijgen. Daarnaast zien zij veel overeenkomsten in de uitdagingen waarmee hun leden te maken hebben. Egbert Stremmelaar, directeur van Vereniging ION, “Uit ervaring weten we dat ondernemers het prettig vinden om met andere, gelijkgestemde en inspirerende ondernemers te sparren over hun uitdagingen en te leren van en met elkaar. Nog beter gaat dat wanneer deze bedrijven niet elkaars concurrenten, leveranciers of klanten zijn, maar wel enigszins vergelijkbaar zijn qua omvang en uitdagingen. Vandaar dat wij de samenwerking hebben gezocht en met Parbleu een gezamenlijk aanbod hebben ontwikkeld gericht op nieuwe, toekomstbestendige  business voor onze leden”.

Programma

Op 9 februari van 15.30 uur tot 19.30 uur organiseren CarrosserieNL, Vereniging ION en VACO in samenwerking met Parbleu de kennismakingsworkshop ‘Waardecreatie & Nieuwe Business’. Tijdens deze kunt u ervaren hoe het Waardecreatieproces u kan helpen om uw business te versterken. Na deze kennismakingsworkshop heeft u de mogelijkheid om u in te schrijven voor de vervolgworkshops. Overigens ook als u niet wilt deelnemen aan de workshopserie / masterclass ‘Waardecreatie voor Nieuwe Business’, is deze kennismakingsworkshop zeer de moeite waard en geeft u diverse handvatten voor direct gebruik.

De kennismakingswordshop wordt georganiseerd in het gebouw van de Metaalunie in Nieuwegein. U kunt zich hiervoor inschrijven via henraat@vereniging-ion.nl o.v.v. workshop waardecreatie.

Deelname aan de introductieworkshop is voor leden van CarrosserieNL, Vereniging ION en VACO gratis. Indien u zich opgeeft, maar wegblijft (afmelding minimaal 3 werkdagen van tevoren) kunnen wij u een no show fee van €75,- berekenen.

Workshopserie / masterclass ‘Waardecreatie voor Nieuwe Business’

Leren van-en-met-elkaar

Waar liggen úw kansen? Hoe pakt u ze op? Hoe gaat u ze verzilveren?

Dit traject bestaat uit 5 workshops in combinatie met individuele coaching. Het leidt tot een betere klantbinding en nieuwe of verbeterde producten, diensten en verdienmodellen. Deelnemers zijn collega-ondernemers; gelijkgestemden die vergelijkbare uitdagingen en vraagstukken hebben maar geen concurrenten zijn. Aan dit traject kunnen maximaal 12 (niet-concurrende) bedrijven deelnemen.

Locatie: steeds bij één van de deelnemende bedrijven (incl. rondleiding)

Start: april 2016