Vereniging ION

Op de Stoffendag op 12 december 2017 werden maar liefst achttien workshops aangeboden, waaruit de aanwezigen er drie konden kiezen. De ION-workshop had als titel: Autorisatie Chroom VI, wat hebben we geleerd? Hier een samenvatting daarvan.

De EU-verordening REACH (1907/2006) is er om de gezondheid van de mens en het milieu beter te beschermen tegen mogelijke risico’s van chemische stoffen en tegelijkertijd het concurrentievermogen van de chemische industrie in de EU te verbeteren. REACH ging in 2007 van start en omvat uiteindelijk ongeveer duizend stoffen die geautoriseerd moeten worden. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor de European Chemical Agency (ECHA) in Helsinki. Chroom VI is niet de eerste stof, maar wel de tot nu toe grootste en meest gebruikte stof die het volledige autorisatietraject heeft doorlopen. De sunset date van Chroom VI was 21 september 2017.
Tot 31 december 2013 ondersteunde de VOM nog een lobby tegen het verbod op Chroom VI. Vanaf 1 januari 2014 heeft ION (met als uitgangspunt de werkwijze branchevereniging 4.0) ingezet op een tweesporenstrategie: ‘vervangen als het kan, autoriseren als het moet’. Autorisatie is geen verbod op het gebruik, maar een vergunningensysteem voor een gecontroleerd gebruik van zeer zorgwekkende stoffen.

Tweesporenstrategie

De tweesporenstrategie heeft als doel dat onze branche de maakindustrie kan blijven bedienen met kwalitatief hoogwaardige producten tegen een concurrerende prijs in het internationale werkveld. We werken hier de sporen nader uit.

Spoor 1: vervangen als het kan

We willen dat Nederland zo veilig mogelijk is en dat er zo milieuvriendelijk mogelijk wordt gewerkt. Voor diverse toepassingen van een te autoriseren stof (in dit geval Chroom VI) zijn mogelijk al ‘bewezen alternatieven’ beschikbaar. Een bewezen alternatief is veilig te gebruiken, is technisch uitontwikkeld en nancieel realistisch. Hierbij wil ION wel dat er rekening wordt gehouden met de (redelijke) investeringscyclus van een bedrijf, zodat er geen (substantiële) kapitaalvernietiging is. Uiteraard binnen de contouren van veilig werken.

Spoor 2: Autoriseren als het moet

Daar waar voor een toepassing nog geen bewezen alternatief voorhanden is, moet een onderneming de processen kunnen blijven uitvoeren met de SVHC-stof. Hierbij moet dan uiteraard wel de veiligheid van mens en milieu gewaarborgd zijn. De branche (en daarmee ook het betre ende bedrijf en zijn leverancier) verplicht zich om te blijven zoeken naar geschikte alternatieven. De autorisatieperiode dient een realistische weergave te zijn van de termijn waarbinnen een alternatief kan worden verwacht. De wijze van aanvragen van een autorisatie is momenteel erg kostbaar, tijdsintensief en vraagt bij de downstream user veel detailkennis. ION ziet graag de nodige aanpassingen hierin.

DISCUSSIE

Ook het bevoegd gezag was ruim vertegenwoordigd in de workshop. Er was veel ruimte voor dialoog, wat resulteerde in constructieve discussies. Daaruit bleek onder meer dat het bevoegd gezag de zienswijze van ION voor het grootste deel onderschrijft. Ook was het mooi om vanuit het bevoegd gezag te horen dat de strategieverandering van de branchevereniging een betere dialoog tussen de diverse stakeholders heeft opgeleverd en dat daardoor zaken bereikt worden die vier jaar geleden niet voor mogelijk werden gehouden. Met de nu gehanteerde werkwijze is de veiligheid van mens en milieu beter gediend en de continuïteit van de bedrijven beter gewaarborgd.