Jaap van Peperstraten

De afgelopen periode heeft een kennisteam hard gewerkt aan het samenstellen van een omvangrijk vernieuwd cursusboek voor de cursus Galvaniseren deel 2. Dit voorjaar wordt er een pilot van deze cursus gegeven; op basis van de ervaringen hieruit volgt na de zomer de cursus met het bijbehorende cursusboek in definitieve vorm. Wat was de aanleiding voor de vernieuwing en hoe is de pilot verlopen? We vroegen het aan twee cursisten en aan een docent.



Galvaniseren deel 2 is bestemd voor de productieleiders of de zelfstandig galvaniseur waarbij de meest  voorkomende processen op MBO+ niveau worden behandeld. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer ionisatie, elektrotechniek, elektrochemische processen, verschijnselen en berekeningen, metaalneerslagen van onder meer nikkel, chroom (uit zeswaardige elektrolyten), koper, zink en tin en bijzondere processen. De cursus bestaat uit twaalf lessen van drie uur waarmee in maart is gestart. In de tweede helft van juni is het examen. De docenten van de pilot waren Laurens Wessels (werkzaam bij MacDermid Enthone) en Robin Smit (Galvano Hengelo). Laatstgenoemde vertelt over de totstandkoming van de cursus en het verloop ervan.



“Laurens en ik hebben het cursusboek helemaal herschreven, geactualiseerd, een nieuwe hoofstukkenindeling gemaakt en het meer praktijkgericht gemaakt. Het boek is nu nog niet helemaal definitief, want de ervaringen uit de pilot zullen erin worden verwerkt. Nu beslaat het ongeveer 260 pagina’s, maar ik denk dat daar nog ongeveer 30 tot 40 pagina’s vanaf gaan. Dan heb je nog een substantieel boekwerk met actuele informatie dat ook geschikt is als naslagwerk. Maar de cursisten hoeven voor het examen echt niet alle pagina’s uit het hoofd te leren. De pilot heeft goed uitgepakt, in die zin dat we negen cursisten een goede cursus hebben gegeven en een examen hebben opgesteld plus dat we Thema Behandeling vervoersmiddelen + Opleidingen voldoende informatie hebben gekregen om de cursus definitief te maken.”

Een deel van een galvaniseerinstallatie.

VERDIEPING

Ook het examen is in een nieuw jasje gegoten, waarbij de verhouding meerkeuzevragen versus open vragen sterk is veranderd. Nu komen er veel meer open vragen waarbij de cursisten een case (klantvraag) krijgen die ze helemaal moeten uitwerken tot een gereed gegalvaniseerd product. Dat betekent onder meer dat ze flink wat berekeningen moeten maken, zoals gewichtsberekeningen, stroomdichtheidsberekening, concentratieberekeningen van het beitsbad, ontvettingsbad enzovoorts. Uitgangspunt hierbij is dat de cursisten hiermee aangeven dat ze de lesstof echt begrijpen, iets wat bij meerkeuzevragen niet altijd het geval hoeft te zijn. 



Robin Smit: “Het is een vrij pittige cursus, vergelijkbaar met niveau drie of vier van het mbo, en is bedoeld voor mensen die leiding geven of in een laboratorium werken. We proberen alle galvano-aspecten een beetje aan te tippen, zoals installaties, verchromen, vernikkelen en verzinken, maar ook arbeidsomstandigheden, milieu en veiligheid. De cursus is breed opgezet, maar onze vraag was wel: waar gaan we het verdiepen? Dat zijn we nu aan het uitzoeken. De laatste les bestaat uit een proefexamen waardoor de cursisten beter begrijpen hoe je de cursus moet doorspitten om het examen goed te kunnen maken. We zijn nog wel een beetje op zoek naar het juiste toetsingsniveau. We sluiten niet uit dat er op een gegeven moment een niveau 3 komt waarin we dieper ingaan op een specifieke galvanotechniek.” Denise Newby werkt bij galvaniseerbedrijf Rogal en heeft de cursus met veel interesse gevolgd. “Het is de bedoeling dat ik over ongeveer vijf jaar mijn vader ga opvolgen in het bedrijf en met het oog daarop wil ik graag meer weten over de processen, methoden enzovoorts. Ik vind dat de cursus heel veel informatie bevat, maar wel goed aansluit bij de processen die we hebben. Ik heb ook Galvaniseren deel 1 gedaan, maar je kon goed merken dat deel 2 een niveau hoger is. Gedurende de cursus moet je er echt tijd voor vrij maken, zoals de hoofdstukken goed doornemen, anders wordt het lastig om het te kunnen blijven volgen. Wat ik goed vond, was dat er vaak gevraagd werd hoe de diverse processen bij de  deelnemers in de bedrijven plaatsvinden, zodat je theorie en praktijk makkelijker aan elkaar kunt koppelen. Ook was er ruimte om vragen te stellen en aan te geven waar je tegenaan loopt.”

Een voorbeeld van gegalvaniseerde producten.

AANRADER

Het cursusboek vindt ze goed opgezet en overzichtelijk. “De dingen die je moet weten, zijn goed aangegeven. Het boek was wel heel breed opgezet, maar tijdens de lessen gingen we aan de hand van cijfers en formules voldoende de diepte in. Het werd heel duidelijk uitgelegd. Omdat het een pilot was, kregen we ook de gelegenheid om mee te bepalen wat uit het boek geschrapt kan worden, bijvoorbeeld omdat de informatie verouderd of onduidelijk was. Dat er tijdens het komende examen meer open vragen gesteld worden, vind ik alleen maar prima. Het examen van deel 1 bestond alleen uit meerkeuzevragen waar ik vrij makkelijk doorheen ging. Na vijf minuten stond ik weer buiten. Voor deel 2 zou je meer open vragen verwachten omdat dat meer overeenkomt met de lesstof.” Ook Sebastiaan Ruiter, als operator werkzaam bij de Thales Group, heeft de cursus gevolgd. “Dit komt doordat de cursus vrij goed aansluit bij het werk wat ik doe. Ik metalliseer de printplaten die in de radarsystemen op marineschepen komen. Daar komt een laagje koper op. Ik vind dat ik in de cursus veel nieuwe dingen heb geleerd, vooral over de processen waar ik me niet zo mee bezig hou, zoals verzinken en vernikkelen. De stofjes die je bij het verzinkbad nodig hebt, zijn anders dan die bij het koperbad, maar de principes zijn hetzelfde. De kennis die ik opdoe, kan ik meteen toepassen. De docenten hadden vrij brede kennis en konden makkelijk de lesstof koppelen aan je praktijksituatie. Maar je kon wel merken dat het een pilot was, want nu was er regelmatig discussie over onderwerpen die je al dan niet moest leren. Dat zal straks voorbij zijn. Kortom, ik zou deze cursus aanraden aan eenieder die in een galvanische omgeving werkt.”