Opleiden en blijvend leren dragen bij aan de blijvende ontwikkeling van een onderneming. Goed opgeleid personeel is één van de belangrijkste succesfactoren om dit mogelijk te maken, zeker in een veranderende omgeving. Investeren in personeelsleden is investeren in een organisatie en in de oppervlaktebehandelende branche als geheel. Daarom organiseert Vereniging ION met enige regelmaat cursussen op de vakgebieden poedercoaten, galvaniseren, natlakken, anodiseren, afvalwaterbehandeling, chemisch en mechanisch voorbehandelen, in-house control, metalliseren en inspectie staalconservering. Omdat Vereniging ION dit niet alleen kan, en niet alle kennis zelf in huis heeft, zijn wij op zoek naar experts en enthousiastelingen die ons daar graag bij willen helpen.

Ben jij de expert op het gebied van galvaniseren? Breng je dit graag over op anderen? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Kwaliteiten van de docent
Als Galvano docent ben je een enthousiaste begeleider van deelnemers in het volwassenonderwijs. Dit draag je uit door de professionele kennis en vaardigheden van jouw vakgebied over te dragen. Je verdiept je in relevante ontwikkelingen in je werkveld en weet deze te vertalen naar het cursusprogramma. Samen met Vereniging ION creëer je een professionele leeromgeving. Het is mogelijk om als docent bij te dragen aan het ontwikkelen en up-to-date houden van het cursusmateriaal. Vier keer per jaar komen wij, met dat doel, bij elkaar met het kennisteam Galvaniseren.

Kerncompetenties van de ION-docent

• Werkervaring met galvanotechnieken op MBO-4, HBO of WO niveau.
  • Enthousiasme voor het vak.
  • Complexe galvanische methodieken op een simpele en sprekende manier over kunnen brengen.
  • Voldoende vakkennis in de rechts genoemde zaken.
  • Basiskennis van KAM zaken rondom galvaniseren.
  • Sterke communicatieve eigenschappen.
  • Weet de theorie goed te verbinden aan de praktijk.
  • Toetst of de lesstof goed opgenomen wordt.
  • Voelt zich verantwoordelijk voor de kwaliteit van de cursus en het cursusmateriaal.
  • Actueel houden van de benoemde technieken (en dit naar ION communiceren).
  • Actief helpen om cursusmateriaal up-to-date te houden (optioneel).

Specifiek voor Galvaniseren
Onze cursussen Galvaniseren bestaan uit 2 delen. Het is geen vereiste om beide delen te kunnen geven.

Bij de cursus Galvaniseren deel 1 komen de volgende galvaniseertechnieken aan de orde: verzinken (elektrolytisch); vertinnen; verkoperen; vernikkelen (elektrolytisch en chemisch); verchromen; verzilveren; vergulden.

Bij de cursus Galvaniseren deel 2 komen de volgende galvaniseertechnieken aan de orde: verdiepte kennis over basismateriaal staal, aluminium en koper; verdiepte kennis over eerdergenoemde galvanische technieken (diverse metaalneerslagen); platineren; cadmeren; basiskennis over het elektrolytisch neerslaan van lood, ijzer, kobalt, indium, aluminium, magnesium, niobium en titaan; basiskennis over technieken als PR-plating, pulse plating, tampongalvaniseren, anodiseren, elektrolytisch polijsten, galvanoplastiek, bandgalvaniseren en galvaniseren van kunststoffen.

Het is als docent galvaniseren niet nodig dat je al deze stof geheel beheerst. Het belangrijkste is dat je kennis hebt over de basis van elektrochemische reacties. Dit helpt je om het cursusmateriaal te begrijpen en goed over te brengen.

Voor het geven van onze cursussen ontvangen docenten een vergoeding.

Wil je docent worden of heb je behoefte aan meer informatie?
Milena Lo Bue - Opleidingscoördinator
opleidingen@vereniging-ion.nl