In 2021 hebben wij een hoop cursussen mogen verzorgen, zowel bedrijfsintern (op locatie bij een bedrijf) als klassikaal (op basis van individuele inschrijvingen). In dit artikel laten wij twee personen aan het woord: Martina Boltjes van Straal- en Coatingsbedrijf Bakhuizen. Zij hebben dit jaar een bedrijfsinterne cursus Verfspuiter bij ons aangevraagd. Daarnaast een deelnemer die een klassikale cursus Afvalwaterbehandeling en Zuiveringstechnieken heeft gevolgd.

Bedrijfsinterne cursus: “Er zijn al een aantal wijzigingen doorgevoerd over de manier van werken, dit zijn zaken die zijn voortgekomen uit de cursus.”

Martina geeft aan dat hun bedrijf de keuze heeft gemaakt voor een bedrijfsinterne cursus Verfspuiter, omdat dit enorm veel tijd scheelt. De medewerkers wonen allemaal in een straal van 10 kilometer van het bedrijf, wat goed uitkomt voor de reistijd. Ook kunnen zij niet zomaar een grote groep spuiters missen voor een aantal trainingsdagen. Daarnaast vonden zij het fijn om te werken met eigen middelen, dat is iets dat je na de cursus ook doet.

De voornaamste reden om deze cursus te organiseren was meer kennis over verf. In het bedrijf werken een aantal mensen met een andere werkachtergrond dan verfspuiter. Zij kunnen allemaal goed spuiten, maar de groep is altijd geïnteresseerd geweest in meer dan het spuiten alleen. Omdat er de behoefte was om meer te leren over hechting, soorten coatings, meettechnieken en spuittechnieken is er besloten om een cursus te organiseren. Wellicht dat zij hier later nog een verdieping op zullen doen.

Het is positief dat alle spuiters nu dezelfde basis hebben. Dit is heel belangrijk voor wanneer er nieuwe medewerkers worden ingewerkt. De spuiters leren nu allemaal hetzelfde en er is minder sprake van eigen aangeleerde manieren van werken. Ook het zelfvertrouwen binnen de groep lijkt gegroeid. Men lijkt bewuster bezig met bijvoorbeeld het reinigen van apparatuur, veilig werken en anders werken.

Martina vertelt dat de cursus ook voor de communicatie binnen het team van belang is geweest. Het is van positieve invloed geweest op de sfeer binnen het team. Als spuiter ben je vrij individueel aan het werk, maar tijdens een cursus heb je het ook specifiek over je werk en over mogelijke verbeteringen. Ook is er een aantal weken na de cursus gelijk een bijeenkomst georganiseerd met het hele bedrijf en zijn er al een aantal wijzigingen doorgevoerd over de manier van werken, dit zijn zaken die zijn voortgekomen uit de cursus.

De bedrijfsinterne cursus Verfspuiter is voor de spuiters van een afdeling, maar zeker ook voor iedereen die ook maar iets doet aan werkzaamheden als planning, beleid, kwaliteit of arbeidsveiligheid. Na de cursus kun je je werk beter uitvoeren. Het is gemakkelijker praten wanneer je dezelfde soort theoretische basiskennis hebt.

Hartelijk dank aan Martina Boltjes van Straal- en Coatingsbedrijf Bakhuizen.

Klassikale cursus: “De cursus kwam precies op het juiste moment”

Dit jaar hebben wij ook een klassikale cursus Afvalwaterbehandeling en Zuiveringstechnieken op kunnen starten. Door Corona hebben wij hier een online cursus van gemaakt, met lessen via Microsoft Teams. Hieronder de ervaring van één van onze deelnemers:

Er is gekozen voor deze klassikale cursus omdat de cursus precies op het juiste moment werd opgestart. Door het wegvallen van kennis over dit onderwerp was het nodig en nuttig om hieraan deel te nemen. Tijdens de cursus kwamen er veel algemene zaken aan bod, dit had een absolute meerwaarde.

De lessen van de cursus Afvalwaterbehandeling en Zuiveringstechnieken vonden plaats via Microsoft Teams. Het online volgen van de cursus was een uitkomst: anders was het niet te doen geweest door de reistijd. Lessen op locatie zouden weinig toegevoegd hebben.

Afvalwater

Foto: Een ONO-installatie met filterpers

Ook werd er aangegeven dat het volgen van deze cursus een meerwaarde is voor iedereen die met Afvalwaterverwerking te maken heeft. Binnen onze branche geldt dat voor vrijwel ieder bedrijf.

Hartelijk dank aan deze deelnemer, die liever anoniem wilde blijven.

Voor meer informatie over onze cursussen verwijzen wij je graag naar ons cursusoverzicht. Mocht je jezelf of een collega willen aanmelden voor één van onze cursussen, dan kan dat middels ons digitale aanmeldingsformulier. Indien je graag contact met ons secretariaat wilt opnemen, kan dat via telefoonnummer: 030 - 630 03 90 of via het volgende e-mailadres: opleidingen@vereniging-ion.nl.