De Energieprestatiekeuring (EPK) werkt goed om bedrijven aan te zetten om energie te besparen. Dat zegt VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer op basis van proeven hiermee in negen sectoren. Een rapport daarover werd onlangs overhandigd aan Ed Nijpels, voorzitter van de borgingscommissie Energieakkoord. De Energieprestatiekeuring wordt nu landelijk uitgezet.

Maatregelenlijsten
Met de EPK kunnen middelgrote bedrijven aantonen in hoeverre zij voldoen aan de wettelijke energiebesparingsverplichting. Om daaraan te voldoen, zijn er erkende maatregelenlijsten opgesteld voor een groot aantal branches. De verspreiding en toepassing van de EPK maken deel uit van het energieakkoord waarin het doel is gesteld om 100 PJ te besparen. Energiebesparing bij de 200.000 middelgrote bedrijven kan 36 petajoule opleveren.

Digitaal hulpmiddel
Volgens De Boer laten de ervaringen met de EPK zien dat de partijen van het energieakkoord 'met elkaar tot een enthousiaste samenwerking kunnen komen die aansluit bij de praktijk van ondernemers'. VNO-NCW en MKB-Nederland zullen het gebruik van de EPK breed stimuleren bij de achterban. Voor de landelijke uitrol komt er een digitaal hulpmiddel, waarmee bedrijven een energiemeting kunnen doen en een besparingsplan kunnen opstellen.

Bron: https://www.vno-ncw.nl/weekbulletin/vno-ncw-energieprestatiekeuring-motiveert-bedrijven-om-energie-te-besparen