In onze branche is, net zoals in haast elke branche, de beschikbaarheid van goede vakmensen een probleem. Daarnaast zoeken we steeds naar betere productiemethoden om de kwaliteit zo hoog mogelijk te maken, de productiestroom zo groot mogelijk te maken en de veiligheid van medewerkers te waarborgen. Een mogelijke (deel) oplossing is robotisering.

Op 15 maart kwamen 11 leden van Young Surface bij elkaar op de Brainport Industrie Campus te Eindhoven. Gastheer Yaskawa had veel moeite gedaan om er een leerzaam en interactief programma van te maken. Hert programma zag er als volgt uit:

• Een presentatie over het ontstaan en hoe het werkt van Brainpoort Industrie Campus.
  • Een bezoek aan het mechatronicalab van de Fontys Hogeschool.
  • Een bezoek aan het Fieldlab productieautomatisering.
  • Een workshop robot type bepalen en programmeren van Yaskawa.

En tussendoor en na afloop was er uiteraard veel ruimte voor onderlinge gesprekken en kennisdelen.

In de volgende OT zal een uitgebreid verslag staan over dit bezoek.

Weinig onderwerpen staan zo in de belangstelling als robotisering. Diverse leden hebben vooraf gevraagd of ze ook mee konden. Daarom hebben we besloten om over een aantal maanden deze dag nogmaals te organiseren zodat ook de andere leden van ION kennis kunnen nemen van deze belangrijke technologie.