Op donderdag 15 maart 2018 werd een groep van 20 geïnteresseerden gastvrij ontvangen bij de Accell Group te Heerenveen. Er stond koffie met Fries gebak gereed bij binnenkomst. De middag was georganiseerd door de Koninklijke Metaalunie en Vereniging ION.

Er werd gestart met een introductie van de Accell Group. De historie en de gevoerde merken werden getoond. In Heerenveen worden meedere merken geproduceerd, maar het grootste en bekendste merk is uiteraard Batavus. Op een inspirerende wijze werd uitgelegd hoe de verschillende merken op de 2 poductielocaties zijn georganiseerd. Ook de ontwikkeling die de productiebedrijven de afgelopen jaren hebben doorgemaakt werd toegelicht. In plaats van fietsen volgens een standaard op voorraad maken, wordt iedere fiets op klantspecificatie gemaakt. Dit geeft een grote variëteit in uitvoeringen die op hetzelfde moment geproduceerd moeten worden. Dat heeft uiteraard behoorlijke consequentie voor de productielijn.

Na de theorie werd in 3 groepen een rondleiding gehouden. De nieuwe structuur was goed herkenbaar. Voor Vereniging ION-leden was de coatingafdeling een mooi voorbeeld van heel veel producten op een efficiënte wijze van in totaal 6 lagen te voorzien.

Na de rondleiding werd door Arjan de Bruin, adviseur bij Van der Meer & Van Tilburg, de onderliggende theorie voor het voetlicht gebracht. Leuk was vooral de interactie met de aanwezigen. Eerst wat afwachtend, maar al snel werden de voorbeelden en praktische problemen heel geanimeerd besproken.

Tot slot was er nog een netwerkborrel.

We kunnen terugkijken op een geslaagde middag.