De autorisatie voor chroomtrioxide verloopt op 21 september 2024. Het aanvraagtraject voor herautorisatie duurt naar verwachting >18 maanden. Begin 2022 moet een dergelijk traject dus al gestart worden. De vraag aan de huidige gebruikers van chroomtrioxide is dan "hoe gaan we dit aanpakken?". Hierbij de mogelijkheden.

De autorisatie van chroomtrioxide is (eindelijk) een feit. CTAC Sub heeft een generieke upstream autorisatie aangevraagd, die vrijwel alle noodzakelijke gebruiken dekt.

Let wel, daar waar bewezen alternatieven beschikbaar zijn, dient een applicateur het alternatief te gebruiken, maar daar waar geen alternatieven beschikbaar zijn, kan gebruik worden gemaakt van de CTAC Sub autorisatie, die loopt tot 21 september 2024. Deze autorisatie geldt overigens niet voor functioneel verchromen met een decoratief karakter (use 3), daar loopt een separaat traject voor.

Met inachtneming van het feit dat REACH als doelstelling heeft om SVHC-stoffen steeds meer te vervangen, zal voor een groot aantal toepassingen ook na de genoemde datum geen alternatief beschikbaar zijn. Voor bedrijven die chroomtrioxide moeten/willen blijven gebruiken, zal dus een herautorisatie noodzakelijk zijn. Daarvoor zijn er diverse mogelijkheden, waar gezien de langdurige voorbereidingstijd nu al over nagedacht moet worden.

De eerste vraag die beantwoord moet worden:

• Wilt u een individuele herautorisatie (maat gesneden, specifiek, langere termijn van zekerheid (12 jaar), duurder)?
  • Of wilt u meedoen in een collectief (generiek, kortere termijn van zekerheid (7 jaar), minder duur)?

Er zijn verschillende opties:

• CTAC Sub heeft een aanbieding gedaan voor een collectieve aanpak. De aanbiedingstekst is bijgesloten (zie rechts).
  • Er zijn diverse consultants die u kunnen helpen met een individuele autorisatieaanvraag.
  • We zouden zelfs kunnen nadenken om een separate entiteit vanuit de branchevereniging op te richten voor belanghebbenden, die de herautorisatie dan ook gezamenlijk financieren. Dat zou bijvoorbeeld de Stichting Authorisat.ION kunnen zijn.

De bedrijven waarvan wij weten dat chroomtrioxide verbruikt wordt, zullen de komende tijd door Gertjan van de Braak (Relatiemanager Vereniging ION) benaderd worden om af te stemmen hoe verder te gaan. U kunt uiteraard ook zelf het initiatief nemen om hem te benaderen via vandebraak@vereniging-ion.nl of 06 - 15 44 41 35.