Het doel van de vergadering is: Hoe kunnen we het concurrentievermogen van de industrie in de Europese Unie behouden en verbeteren. De realiteit van de nikkel industrie en de oppervlaktebehandelende industrie in de industriële waardeketen.

Organisatoren: Het Nickel Institute en CETS.

Om een inkijkje te geven in het reilen en zeilen bij een ontbijtvergadering (breakfast meeting) met ambtenaren en beleidsmakers van de Europese Unie in Brussel volgt hier een chronologisch verslag van 1 juni door Egbert Stremmelaar van Vereniging ION.

Om 4.00 uur gaat de wekker. Snel opstaan, douchen, aankleden en ontbijten. Om 4.30 uur gaat de auto richting de snelweg. 213 km met Utrecht, Oosterhout, Antwerpen en Brussel als knelpunten voor de boeg. Complicatie vandaag is de staking van het openbaar vervoer in België. Er wordt extra drukte verwacht op de wegen. Het is nog donker en mistig en slechts 14 graden, maar eigenlijk best wel rustig op de weg. De reis gaat voorspoediger dan normaal. Het verkeer mag ook wel eens meezitten!

Om 6.45 uur wordt de auto geparkeerd op Place Jourdan in Brussel. Dit moet wel buiten de Europese Unie-zone, omdat de Europese Unie geen parkeerplaatsen heeft voor bezoekers. Het openbaar vervoer gebruik wordt zo gestimuleerd, zegt men. Place Jourdan is plein met ongeveer 100 parkeerplaatsen, waarvan er op dit tijdstip maar ongeveer 10 van bezet zijn. Ook dat valt mee. Snel een kaartje uit de automaat getrokken, kost maar € 3,-, en dat in Brussel. Kan Amsterdam nog een voorbeeld aan nemen.

Dan lopend naar het gebouw van de Europese Unie. Immers een vrije parkeerplek in Brussel tegen een redelijk bedrag heeft ook zijn prijs. Een kwartier lopen, deels door een stil en mistig park. Een zwerver zit langs de waterkant, verder is er niemand te zien.

Om 7.15 uur wordt Place du Luxembourg bereikt. Het plein voor het gebouw van de Europese Unie waar we verwacht worden. Verder is er nog niemand van de groep, dus even wachten. Om 7.30 uur is de groep bezoekers compleet en maken we ons op om naar binnen te gaan. Eerst een identiteitscheck, dan een poortje door en de tas door de röntgen, en dan, nadat we zijn voorzien van een badge met nummer, gaan we op weg naar onze zaal.

Nadat er snel wat handen geschut zijn, wat documenten zijn uitgewisseld en punten zijn doorgenomen gaat iedereen een plaatsje in de zaal innemen. In totaal zijn er 46 personen; 26 politici, 17 mensen uit het bedrijfsleven en 3 mensen van het secretariaat. Leuk dat ook Stephan Raes, hoofd economische zaken van de permanente vertegenwoordiging van Nederland, aanwezig is. Als iedereen zit, de koffie is ingeschonken en een broodje is gesmeerd, gaat om 8.00 uur precies het programma beginnen.

De heer Ashley Fox, MEP, heet iedereen welkom. Hij is namens de Britse conservatieven, lid van de fractie Europese conservatieven en hervormers. Wij spreken hem vandaag op zijn titel ITRE, de commissie industrie, onderzoek en energie.
Na zijn korte inleiding komen er een aantal sprekers aan het woord om de kaders te stellen. Dit zijn:

• Eric Mamer, directeur van directie A van het DG Interne markt, Industrie en Ondernemerschap.
  • Tomas Kakula, hoofd van de interne markt en industrie unit, permanente vertegenwoordiging van de Republiek Slowakije.
  • Dave Elliott, CEO van SEA (Surface Engineering Association UK) en president van CETS (Europese Commissie Oppervlakte behandelende Bedrijven). Deze voordracht is (in het Nederlands vertaald) te lezen in het ledengedeelte van de website.
  • Veronique Steukers, directeur gezondheid en milieu van het Nickel Institute.

Om 8.45 uur zijn de presentaties voorbij en kan de zaal in gesprek gaan met de aanwezigen. Zie hiervoor de deelnemerslijst in de bijlage. Het is evident dat de aanwezige vertegenwoordigers van de industrie zich grote zorgen maken over de continuïteit en de rechtszekerheid van de bedrijven in Europa. Met name het MKB heeft het zwaar. Uiteraard is REACH een belangrijk issue, en daar gaan dan ook de meeste vragen en opmerkingen over. De industrie stelt dat huidige wet en regelgeving grote onzekerheid brengt, en daardoor ondernemerschap in de Europese Unie doodslaat. Dit is uiteraard niet goed voor de welvaart en welzijn van de Europese Unie-burgers.

Om 9.30 uur is het programma afgelopen, en worden (in de wandelgangen) vooral nog wat bilateraaltjes gedaan of zijn kleine groepjes ontstaan die in (soms heftige) discussies zijn verwikkeld. Uiteraard wordt ook nog even gebruik gemaakt van de gelegenheid om een aantal personen de brief van CTACSub uit te reiken en toe te lichten.

Om 10.15 uur wordt de zaal gesloten en verlaten we het gebouw. Na een wandeling wordt de auto gestart en de reis naar het kantoor van Vereniging ION begonnen. Immers om 13.00 uur is er een volgende vergadering gepland. Gelukkig is het niet al te druk op de weg en kan de afspraak op de Einsteinbaan 1 te Nieuwegein op tijd beginnen.

De kleur van de das is geheel toeval (of toch niet).