PUM, het Nederlandse netwerk van senior experts, heeft behoefte aan kennis op het gebied van oppervlaktetechnologie. Vandaar de vraag of er Nederlandse (aankomende) gepensioneerden vanuit de oppervlaktebehandelende branche willen helpen. Als er belangstelling is wil Vereniging ION uiteraard graag faciliteren. Zie ook de artikelen in de OT 8/2015.

Deze tekst ontvingen wij van PUM.

Bij PUM Senior Experts delen we kennis om het midden- en kleinbedrijf in ontwikkelingslanden en opkomende markten te versterken en levens te verbeteren. Dat doen we als vrijwilligersorganisatie. Onze vrijwilligers werken samen met kleine en middelgrote ondernemingen in opkomende markten om een positief effect te creëren op de economie, het milieu en de samenleving. Wij geven ondernemers advies over de duurzame en inclusieve ontwikkeling van hun bedrijf.

We doen dat o.a. op de volgende manieren:

• Advies ter plaatse: we werken met bedrijven die al twee jaar actief zijn en die hulp zoeken bij hun bedrijfsactiviteiten. Een PUM-expert zal deze bedrijven twee weken bezoeken en praktische adviezen geven. Ook na dit werkbezoek blijven wij de klanten ondersteunen bij het toepassen van het advies. We kunnen dit op afstand doen of met een vervolgopdracht.
  • Advies op afstand: we helpen ondernemers die op zoek zijn naar mogelijkheden met advies op afstand. Zij ontvangen individuele ondersteuning van een PUM-expert via Teams, Zoom, Skype, e-mail of telefoon.
  • Webinars: we organiseren regelmatig webinars om onze ervaringen met een breder publiek te delen. Enkele voorbeelden van onderwerpen die we hebben besproken zijn actuele informatie over Covid-19, zonne-energie, aluminium etc.
  • Business Incubators: voor bedrijven die minder dan twee jaar actief zijn, hebben we ook iets te bieden. We kunnen ze in contact brengen met een Incubator in hun omgeving. We ondersteunen ook deze Incubators met training en organisatieadvies.

Binnen de sector metaal van PUM Senior Experts krijgen we regelmatig aanvragen van onze klanten op het brede vakgebied van oppervlaktebehandelingen. Daarom komen we graag in contact met experts binnen dit vakgebied om samen met ons het midden- en kleinbedrijf in ontwikkelingslanden en opkomende markten te versterken.
Krijg de kans om je expertise te delen en bedrijven te versterken: wordt ook expert bij PUM!

Ben jij een expert in je vakgebied en wil je jouw kennis delen met onze klanten? Dan zijn we op zoek naar jou.
Tijdens het vrijwilligerswerk doe je nieuwe ervaringen op, maak je kennis met andere culturen en vergroot je jouw eigen netwerk!

Meer weten? Neem contact op met Gert Jan Messelink, Sector Coördinator Metal, gert.jan.messelink@pum.nl of meld je aan via onze website www.pum.nl.

Maar uiteraard kunt u zich ook melden bij Vereniging ION (stremmelaar@vereniging-ion.nl).

Hierbij is het goed om te weten dat er al meerdere (ex)collega's actief zijn geweest voor de PUM. In de OT van juli/augustus 2015 zijn al artikelen verschenen van Adrie Winkelaar (organische deklagen - pagina 26ev) en Michael Baas (anodiseren - pagina 30ev). De artikelen kun je hier lezen: https://issuu.com/jetvertising/docs/oppervlaktetechnieken7815

Belangrijk is nog om te weten dat PUM een initiatief is van VNO/NCW en wordt gefinancierd door meerdere ministeries (BuZa, Ontwikkelingssamenwerking en EZK). Als er animo voor is, dan is Vereniging ION graag bereid om een expertgroep te faciliteren. Hoe de ondersteuning van Vereniging ION eruit moet gaan zien zal met de (potentiële) deelnemers en de PUM worden overlegd.