Het kwaliteitslabel Qualicoat begint meer en meer een wereldwijd erkende kwaliteitsstandaard te worden. Inmiddels is het label al in ruim 40 landen een begrip in het streven naar de hoogste kwaliteit van een organische coating (vooral poedercoating, maar ook natlak) op aluminium. Daarom is de exclusiviteit van Europa op het organiseren van de vergaderingen ook geen vanzelfsprekendheid meer. In de wens om ook de general licencees, in Nederland is dat Vereniging Qual.ION, van andere delen van de wereld meer te betrekken bij de ontwikkeling van dé kwaliteitsstandaard was bij wijze van proef besloten om de vergaderingen te houden in Bangkok.

Het was goed om te merken dat vrijwel alle grotere Europese general licencees de moeite hadden genomen om naar Bangkok te reizen. Echter, nog beter was het om te ervaren dat ook de general licencees van bijvoorbeeld China, Japan, Midden Oosten, Rusland en Australië met een forse delegatie aanwezig waren. Niet alleen tijdens de vergaderingen werd de inbreng van deze landen zeer gewaardeerd, maar ook buiten de vergaderingen betekende het dat er goede gesprekken werden gevoerd en relevante informatie werd uitgewisseld. Het betekent dat vrijwel zeker in de toekomst vaker op veraf gelegen oorden zal worden vergaderd.

Punten die in Bangkok aan de orde kwamen, en voor Nederland relevant zijn, waren:

• De borging van de kwaliteit en de continuïteit van het label bij de huidige snelle groei.
  • De coatbaarheid van aluminium met een hoog aandeel gerecycled aluminium.
  • De coatbaarheid van de minder gebruikelijke of nieuwe legeringen van aluminium.
  • De borging van de kwaliteitsstandaard door goede, uniforme trainingen.
  • De technische specificatie voor het pre-anodiseren.
  • De statistische gegevens van de inspecties over 2017.
  • De bevindingen van de diverse werkgroepen ten aanzien van procesverbeteringen.

Voor de licencees (bedrijven met een Qualicoat-licentie) is een uitgebreid verslag binnenkort in het ledengedeelte van de website te vinden.