Op 10 november heeft Ilona Koomen van Octrooicentrum Nederland (onderdeel van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) een leerzame presentatie gegeven over “Samen innoveren en méér business maken”. In de middag heeft zijn samen met Arjan de Bruin van Innovat.ION een verdiepende workshop gegeven over hetzelfde onderwerp. Omdat voor veel aanwezige ondernemers deze materie nieuwe licht wierp op mogelijkheden, willen we ook degenen die niet aanwezig waren, de informatie aanreiken. Immers, het is een belangrijk onderwerp voor ondernemers, want voor innovaties heb je andere partijen nodig. Je geeft een ander een ‘kijkje in je keuken’, maar je wilt tegelijkertijd voorkomen dat je hiermee  je business aan de ander kwijtraakt. Een goede voorbereiding van de samenwerking is daarom erg belangrijk.

Een paar tips om over na te denken voor je gaat samenwerken:

• Wie is jouw ideale samenwerkingspartner? (wat moet deze bijvoorbeeld meebrengen: rol(verdeling), kennis, budget).
  • Welke kennis deel je of juist niet (en tegen welke voorwaarden)?
  • Wat is de waarde van ieders inbreng? (een idee is maar een idee).
  • Welke risico’s zijn er in het project?
  • Wie wordt eigenaar van het project?
  • Hoe regel je het gebruiksrecht voor samenwerkingspartners?

Want hoe beter je de samenwerking voorbereidt, hoe meer business je eruit kunt halen!

Enkele reacties van deelnemers: “Een onderbelicht thema”, “Daar denk je niet aan”, “Interessante materie” en “Een belangrijk en onderschat onderwerp”.

Meer weten?

Neem contact op met Ilona Koomen (ilona.koomen@rvo.nl) of Arjan de bruin (debruin@vereniging-ion.nl).

Of kijk op de website: Octrooicentrum Nederland; Laat innovatie tot haar recht komen

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) stimuleert Duurzaam, Agrarisch, Innovatief en Internationaal ondernemen.