Je niet laten meeslepen door je gevoel. Dat was de belangrijkste tip die meer dan twintig jonge, enthousiaste, oppervlaktebehandelaars meekregen tijdens het derde Young Surface-event op 19 september.

De bijeenkomst startte in Heerhugowaard waar Young Surface-bestuurslid Lester Claassens de groep ontving in zijn bedrijf CoatR. Hij vertelde daar niet alleen meer over het samengaan van twee bedrijven tot het huidige CoatR, maar ook over zijn hobby als zen-leraar. Iets dat hij ook in het dagelijks zakelijke leven toepast. "Door regelmatig even stil te staan, stil te zijn, de tijd te nemen. Emoties wel voorbij te laten komen, maar er niet altijd in mee te gaan. Ik denk dat, dat ervoor zorgt dat ik op een andere manier leiding geef en keuzes maak", vertelde Lester.

image-20231004105913-1

Zen-challenge
Lester daagde de aanwezigen daarna uit om zeven dagen lang een zen-challenge te doen: "Tien minuten per dag even gaan zitten en stil zijn, naar binnen keren. Behalve als je het druk hebt, dan adviseer ik twintig minuten per dag. Dat is het standaard zen-grapje", vertelde hij lachend. Zo'n tien Young Surface-leden namen de uitdaging aan.

AZ
Na het bedrijfsbezoek aan CoatR was het tijd om in een stad verderop te gaan kijken bij het grote voetbalstadion van AZ. Daar kwam commercieel directeur Michael Koster de groep oppervlaktebehandelaars inspireren. "Als jullie op een verjaardag vertellen wat je voor werk doet dan krijg je hooguit wat vragen, van mijn werk vinden een heleboel mensen wat", trapte hij af.

Elftal als product
Toch bleken er meer overeenkomsten te zitten tussen het leiden van een voetbalclub en het leiden van een bedrijf in de oppervlaktetechniek. Als onbekende van AZ kwam Michael Koster in 2014 aan het commerciële roer te staan bij de Alkmaarse voetbalclub. "Wij zijn gewoon een mkb-bedrijf, met ons elftal, sport en beleving, als product. We staan voor dezelfde uitdagingen als het bedrijfsleven. Het is een uitdaging om in deze tijden te ondernemen met de oplopende prijzen. Jullie willen ook je dienst of product betaalbaar houden, dat geldt ook voor ons: je moet gewoon met je familie naar een voetbalwedstrijd kunnen gaan", vertelde hij.

Data gedreven
Hij gaf de deelnemers van Young Surface graag een inkijkje in de bedrijfsvoering van AZ: data gedreven. Onder leiding van algemeen directeur Robert Eenhoorn, voormalig honkballer, worden de meeste beslissingen genomen op basis van data, niet op gevoel. "Voetbal is emotie, maar het is de kunst om je niet door die emotie te laten leiden. Wij onderbouwen onze keuzes met data." Ook voor voetbaltechnische keuzes wordt er zakelijk gekeken. "Een trainer is belangrijk, maar niet het belangrijkste. Een trainer is een voorbijganger, net als bij jullie een bedrijfsleider. Je missie, visie en strategie moeten leidend zijn. Dat is de basis”, stelde Michael Koster.

image-20231004110535-2

Passie en plezier
De zakelijke visie combineren met de emotie van voetbalfans, de klanten, is nog wel een uitdaging soms. "Die emotie, dat ongrijpbare, is ook wel erg mooi. Robert en ik zijn ooit als buitenstaanders binnengehaald bij AZ, maar ik moet eerlijk zeggen dat wij inmiddels ook dat echte clubgevoel hebben, onderdeel van de AZ-familie zijn geworden. Dat is net als bij jullie in de bedrijven en in je werk: passie, plezier en gedrevenheid blijven belangrijk.", volgens Michael Koster.

Kennis delen
Na een korte rondgang door de heilige gangen van het AZ-stadion en een kijkje in de kleedkamers werd het bezoek afgesloten met een diner. Young Surface-voorzitter Robin de Vries kijkt tevreden terug: "Er waren Young Surface-leden bij die al jaren komen, maar ook weer veel nieuwe aanwas. Dat is leuk. Het doel is kennis te delen, elkaar te inspireren. Des te meer deelnemers er zijn, des te meer bereik we hebben."

Deelname aan Young Surface is gratis voor leden van Vereniging ION. Young Surface is voor directeuren, bedrijfsleiders en medewerkers in de oppervlaktetechniek tot en met 40 jaar. Aanmelden voor het eerstvolgende Young Surface-event, de nieuwjaarsbijeenkomst, op 9 januari 2024 kan via youngsurface@vereniging-ion.nl.

image-20231004110909-3