Het zijn roerige tijden. Nadat ik voor de zomervakantie uw nieuwe voorzitter geworden ben, trad het kabinet Rutte IV af. Dat betekent dat iedereen zich in en om ‘politiek Den Haag’ direct richt op de verkiezingen voor de Tweede kamer op woensdag 22 november 2023. Voor het bedrijfsleven is het noodzakelijk om te weten wat dit op de korte termijn betekent voor bijvoorbeeld klimaatregelen die genomen zouden worden. Worden deze ‘controversieel’ verklaard’? En wat gaan wij als sector hiervan merken? En hoe staat het met sociale wetgeving? En maatregelen die de arbeidsmarkt betreffen?

Als Vereniging ION zoeken we dan ook geregeld contact met collega-brancheorganisaties om de zaken die wij belangrijk vinden onder de aandacht te brengen van politici en bestuurders in Den Haag. Daarbij trekken we onder andere op met de FME, de Koninklijke Metaalunie en de VNO-NCW/MKB Nederland. Onze insteek is dat we vooral duidelijk willen maken dat we als overheid, netwerkbedrijven en bedrijven samen moeten optrekken om de juiste klimaatregelen te nemen. Alleen maar gas duurder maken helpt de sector niet. Er moet ook regionaal geïnvesteerd worden in maatregelen om te zorgen voor het tegengaan van netwerkcongestie (als voorbeeld). Geregeld doen we uiteraard verslag van de issues die we tegenkomen. Ook zullen we niet schromen om zelf een standpunt in te nemen als er zaken zijn die onze sector raken. Alle input die we hierbij van u kunnen krijgen is meer dan welkom! We informeren u uiteraard geregeld via onze nieuwsbrief en de website.

Nu lijkt het alsof ik als nieuwe voorzitter - die niet afkomstig is van 1 van de leden - vooral bezig is met ‘de politiek’. Gelukkig is dat niet zo. Met behulp van de medewerkers van het bureau ben ik vooral bezig de sector goed te leren kennen. Geregeld ben ik dan ook met veel plezier op pad en al bij een aantal leden geweest. De komende weken staan bezoeken aan nog vier leden gepland. Ook staan bijeenkomsten in de agenda met onder andere het bestuur van Young Surface, organisatoren van beurzen, het Mikrocentrum en het bestuur van Stichting Innovat.ION. Indien u zaken heeft die u nog eens onder de aandacht wil brengen, kom ik graag langs. Niet alleen om persoonlijk kennis te maken, maar ook om daardoor de sector nog beter te leren kennen. Graag tot een later moment!

Edwin Lokkerbol