Vereniging ION werkt aan de “license to operate” voor de toekomst van de branche. Immers, een innovatieve maakindustrie kan alleen bestaan met een oppervlaktebehandelende branche die voortdurend in ontwikkeling is en blijft.

De branche kenmerkt zich door te werken aan duurzaamheid op 3 niveaus:

• Duurzame bedrijven: Voor de continuïteit moeten bedrijven meegroeien in de duurzaamheidsdoelstellingen die Nederland gesteld heeft, om ook op de langere termijn rendabel te zijn en daarbij goede werkgevers te blijven .
  • Duurzame producten: De producten, die de branche behandeld, moeten onder andere lang meegaan en daarbij er fraai uitblijven zien.
  • Duurzame productiemethoden: Bedrijven moeten mee kunnen gaan in de maatschappelijke vraagstukken die zijn onder andere: verminderen van energieconsumptie en CO2-uitstoot, afvalreductie, verminderen van het gebruik van gevaarlijke (SVHC) stoffen en daar waar nodig het veilig gebruik van deze stoffen (goed werkgeverschap).

Vereniging Industrieel Oppervlaktebehandelend Nederland (ION) is een branchevereniging 4.0, die voor en namens de branche werkt aan:

• Belangenbehartiging, onder andere met betrekking tot de wet- en regelgeving, zowel nationaal als internationaal.
  • Versterken van de branche door bedrijven te ondersteunen op niet-competitieve vlakken. Dit is onder andere door het ontwikkelen en geven van opleidingen, tools voor veilig werken en het voeren van kwaliteitssystemen.
  • Verstrekken van (technische) kennis door onder andere het uitgeven van een vakblad, innovaties en samenwerkingen te initiëren/stimuleren en het organiseren van events.

Hans Bosveld is, zoals u heeft kunnen lezen in het vakblad Oppervlaktetechnieken, sinds 13 november 2020 met pensioen. Hij was verantwoordelijk voor onze technische helpdesk (vraagbaak voor leden en niet-leden) en de normontwikkelingen.
Jacques Schreuder gaat per 1 september 2021 met pensioen. Hij is onze opleidingscoördinator, maar is ook sectorsecretaris (Sector Applicateurs Organische Deklagen) en is hierdoor regelmatig buiten de deur te vinden voor het bezoeken van lidbedrijven of het deelnemen aan vergaderingen.

Gezien de ontwikkelingen in Nederland op het gebied van wet- en regelgeving, de wens om de branche op 3 niveaus duurzamer te maken en de wens om voor elke functie een back-up te hebben, heeft het bestuur en de directie doen besluiten om de vrijgekomen functies niet op dezelfde wijze in te vullen. Er is gezocht naar een functieprofiel dat meer aansluit bij de stand van zaken 2021.

Per 1 april 2021 ontstaat bij het bureau van Vereniging ION de vacature Technisch Adviseur, voor een medewerker met een vakinhoudelijke achtergrond (m/v).

Functieomschrijving
De nieuwe medewerker zal o.a. de volgende taken krijgen:

• het (technisch) inhoudelijk up-to-date houden van de opleidingen. Dit zal zelfstandig zijn, maar ook door middel van het samenstellen en leiden van diverse werkgroepen.
  • het beantwoorden van technische vragen, die binnenkomen via de e-mail of telefonisch, van leden en niet-leden.
  • het beantwoorden van beleidsondersteunende onderzoeksvragen.
  • het participeren in verschillende normcommissies.
  • het participeren in diverse trajecten op het gebied van wet- en regelgeving.
  • het bezoeken van leden.
  • het bezoeken en (mede)organiseren van evenementen en masterclasses.

Functie-eisen
Als Technisch adviseur verwachten wij dat de nieuwe medewerker o.a. aan de volgende functie-eisen voldoet.

• Een afgeronde opleiding op MBO niveau 4/HBO niveau bij voorkeur in een technische richting, of door werkervaring verkregen technische kennis op HBO werk-/denkniveau;
  • Je onderschrijft de werkwijze branchevereniging 4.0., neemt verantwoordelijkheid en bent een teamplayer die resultaat behaalt door samenwerking;
  • Je bent klant- en servicegericht, zelfstandig en proactief;
  • Je kan goed overzicht houden in verband met het bewaken van de gang van zaken tijdens (werkgroep)vergaderingen en vertegenwoordigt Vereniging ION tijdens externe vergaderingen;
  • Je hebt affiniteit met de maak-/metaalindustrie en in het bijzonder oppervlaktetechnieken, en hebt bij voorkeur een chemische achtergrond;
  • Je hebt een verbindende persoonlijkheid met goede communicatieve vaardigheden;
  • Je hebt goede computervaardigheden en kennis van het Microsoft-pakket (Outlook, Word en Excel);
  • Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal.

Wat bieden wij

• Een interessante branche die sterk in ontwikkeling is;
  • Een afwisselende functie;
  • Enthousiaste bestuursleden en bureaumedewerkers;
  • Een marktconform salaris;
  • Een fulltime dienstverband;
  • De cao Metaal en Techniek Metaalverwerkingsbedrijf zal van toepassing zijn.

Ben jij de technisch adviseur die opzoek is naar een leuke afwisselende baan binnen een klein team? En help je graag mee de branche duurzamer te maken op drie niveaus?
Solliciteer dan snel (uiterlijk 15 januari 2021) door je motivatie met cv te sturen naar Yvette Henraat (henraat@vereniging-ion.nl) o.v.v. vacature Technisch Adviseur.