In de branche worden (veel) chemische stoffen gebruikt om producten te verduurzamen. Veilig werken met deze stoffen is heel belangrijk, en vandaar dat Vereniging ION de lidbedrijven regelmatig met raad en daad bijstaat. Bij de bezoeken blijkt steeds dat veel zaken goed op orde zijn, maar ook dat er nog verbeterpunten zijn.

Vereniging ION zet zich actief in voor het verhogen van de veiligheid in de branche. Hiervoor lopen diverse projecten binnen Vereniging ION en externe partijen. En is Vereniging ION aangesloten bij diverse initiatieven en geeft handige tools uit.

Om tot inzicht en adviezen te komen worden veel oppervlaktetechnologiebedrijven bezocht. Dit omdat de branche staat voor goed werkgeverschap, actuele regelgeving volgt en incidenten zoveel mogelijk wil voorkomen. Mocht er onverhoopt toch een incident voorkomen dan is het van belang dat de kans op gezondheidsschade zo klein mogelijk wordt gehouden. Ondanks dat bij veel bezoeken blijkt dat de zaken goed op orde zijn, komen we toch nog zaken tegen welke beter kunnen of niet goed zijn. Het mag duidelijk zijn dat de klanten van een onderneming de onderneming zijn bestaansrecht geven, echter, de druk van klanten mag nooit leiden tot onveilig gedrag.

In deze checklist geven we u handvatten ter controle en verbetering. Dit is een levend document. De inzichten van Vereniging ION, maar ook de opmerkingen van leden worden aan deze lijst toegevoegd (zie de bijlage rechts van deze pagina).