Op 30 en 31 mei 2018 vond de zesde editie van Materials, vakbeurs en congres, plaats in het NH Conference Centre Koningshof te Veldhoven. Tijdens deze twee dagen was Materials hét grootste trefpunt voor (niet-)materiaalkundigen.

De bezoekers waren gericht op zoek naar kennis, en bevroegen de diverse standmedewerkers met hun uitdagingen. Ook Vereniging ION heeft weer een aantal bezoekers kunnen doorverwijzen naar haar leden.

Tijdens de Materials heeft Vereniging ION als partner actief deelgenomen als standhouder, maar ook tijdens het congres met een presentatie over de hedendaagse oppervlaktetechnieken en als dagvoorzitter van 1 van de congreszalen.

Tijdens het exposantendiner werd door de organisator Mikrocentrum bekend gemaakt dat de voornemens er zijn om volgend jaar, Materials 2019, gelijktijdig met de Eurofinisch in het Belgische Leuven plaats te laten vinden.