Onze cursus ‘Galvaniseren deel 1’ is de bestverkochte bedrijfsinterne cursus van 2021. In gesprek met één van onze Galvano docenten, Robin Smit, horen wij wat hier de reden van is.

Robin is de voormalig technisch directeur en voormalig eigenaar van Galvano Hengelo. Robin is tot op de dag van vandaag nog steeds betrokken bij Galvano Hengelo, als aandeelhouder en als technisch adviseur. Ook geeft hij de nodige galvano technische trainingen bij Galvano Hengelo.

Robin Smit is al sinds 1998 betrokken bij onze vereniging. Hij heeft veel tijd gestoken in het herschrijven van onze Galvanocursussen. Sinds de overgang van de VOM naar Vereniging ION is Robin ook toezichthouder en docent van onze galvanocursussen. Robin geeft al een jaar of 10 cursussen voor Vereniging ION.

Galvaniseren - Robin Smit
Tijdens een les van de cursus Galvaniseren deel 1

De cursussen Galvaniseren (deel 1 en deel 2) zijn geschikt voor alle galvaniseurs (in wording), maar ook voor de indirecte afdelingen binnen de galvano, zoals: kwaliteit, commercie, werkvoorbereiding, laboratorium en leidinggevenden. De cursussen dragen bij aan de ontwikkeling van de galvaniseur. Robin geeft aan dat je galvaniseurs niet (meer) van school kunt halen. Deze zul je zelf moeten opleiden. In het werk worden uiteraard een hoop praktische vaardigheden bijgebracht, maar de cursus Galvaniseren deel 1 van Vereniging ION geeft de benodigde minimale theoretische basiskennis. Deze kennis is onmisbaar voor elke (beginnende) galvaniseur. De cursussen Galvaniseren deel 1 en vooral Galvaniseren deel 2 zijn nuttig voor de meer ‘allround galvaniseur’.

Robin geeft aan dat hij er blij van wordt als hij ziet dat cursisten enthousiast worden tijdens het volgen van zijn cursussen en zij er blijk van geven dat ze (beter) gaan begrijpen waar ze precies mee bezig zijn in hun werk en welke processen zich allemaal afspelen in de galvaniseerlijnen. Dat zijn er namelijk heel veel. Ook vindt Robin het belangrijk om duidelijk te maken dat galvaniseren een noodzakelijke toepassing is voor ontelbaar veel producten die je dagelijks om je heen ziet of wat nou precies de functie van ‘dat laagje’ is voor een product, vaak zonder dat je je dat realiseert.

Volgens Robin worden onze cursussen Galvaniseren in de toekomst steeds belangrijker, al zijn ze dat nu ook al. Hij merkt dat vakkennis er vaak simpelweg niet of niet voldoende is of dat het wat is weggezakt. Dus opleiden of opfrissen is erg belangrijk. Bij ons kennisteam ligt dan weer de taak om cursussen actueel te houden.

Er is nog plek voor (nieuwe) docenten of schrijvers in ons galvano-kennisteam, dus laat enthousiastelingen zich vooral melden bij ons kleine, maar enthousiaste team! Voor meer informatie over de cursussen Galvaniseren of ons galvano-kennisteam kun je contact opnemen met ons secretariaat, via telefoonnummer: 030 - 630 03 90 of via het volgende e-mailadres: opleidingen@vereniging-ion.nl