Eerder hebben wij een artikel geschreven over het omarmen van flexibiliteit als het gaat om onze cursussen. In de afgelopen Corona-maanden hebben wij geconstateerd dat de behoefte aan opleiden, binnen onze branche, is gebleven. Dit heeft zich vooral geuit in de aanvraag van bedrijfsinterne cursussen. Dit zijn cursussen die gegeven worden bij bedrijven zelf en aangevraagd worden middels een offerte.

Wel hebben wij gemerkt dat het moeilijk was om onze klassikale cursussen op te starten. Ook hierin hebben wij, voor cursussen zonder praktijklessen, zo ‘flexibel mogelijk’ proberen te denken en wij zijn er best trost op dat wij in dit voorjaar twee online cursussen hebben kunnen opstarten. Met online bedoelen wij klassikale cursussen via Microsoft Teams, omdat dit fysiek niet ging door Corona. Onze docenten David Kloosterman en Sicco Hilarius geven op dit moment de cursussen ‘Inspectie Staalconservering’ (David) en ‘Afvalwaterbehandeling en Zuiveringstechnieken’ (Sicco).

Zowel het administratief opstarten van de cursussen, als het geven van de cursussen hebben zowel van het ION-secretariaat als van onze docenten een hoop extra tijd en energie gevraagd, maar wij zijn op een gegeven moment toch live gegaan!

Op dit moment zijn de betreffende cursussen in volle gang, wij kunnen dus nog niets zeggen over de resultaten die er behaald zullen worden. Wel kunnen wij wat bevindingen van het online trainen op een rijtje zetten:

• Geen reisafstand: wat erg veel tijd scheelt.
  • Bij online trainen is er toch persoonlijk contact mogelijk tussen docenten en cursisten, dit is anders dan het volgen van de cursus via e-learning.
  • Cursussen die moeilijk op te zetten zijn, doordat er cursisten uit heel Nederland (en soms zelfs België) willen meedoen, kunnen online toch plaatsvinden.
  • Deelnemers die verkouden zijn of corona hebben (met milde klachten) kunnen meedoen aan hun cursus.

Onze docenten geven wel aan dat zij de voorkeur geven aan fysiek lesgeven. Direct contact is toch anders dan online contact, ook de interactie tussen personen verloopt anders wanneer een cursus online gegeven wordt.

In de toekomst gaat onze voorkeur uit naar fysiek lesgeven, maar wij weten nu dat online lesgeven ook een kwaliteit is van Vereniging ION. Wij kunnen dus besluiten om dit in te zetten waar en wanneer hier behoefte aan is.

Voor meer informatie over onze cursussen verwijzen wij jou graag naar ons opleidingsoverzicht. Mocht je jezelf of een collega willen aanmelden voor een van onze cursussen, dan kan dat via ons digitale aanmeldingsformulier.