De Veiligheidsdag van Veiligheid Voorop staat weer voor de deur. Dit jaar gaan we het hebben over Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.

Het wordt een Veiligheidsdag met bijzondere gasten en sprekers. Mis hem dus niet. In de bijlage vindt u de aankondiging voor het event en de uitnodiging tot aanmelden aan via www.ikzieikziewatjijnietziet.nu.

Line up
Een van de sprekers die dag is Damiaan Denys, psychiater en filosoof (voorzitter van Psychiaters NL en professor in het AMC). Damiaan doet onderzoek naar angst en angststoornissen en houdt zich intensief bezig met het collectieve sociaal maatschappelijk fenomeen, dat we in een samenleving functioneren die nog nooit zo veilig is geweest en waarin we ons toch onveilig voelen. Het is geen pleidooi om er nou maar risicovol op lost te leven, maar veel meer om verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen groei en ontwikkeling. Verschil in perspectief is daarbij niet vervreemdend maar juist constructief.

Daarnaast maakt Victor Mids van Mindf*ck een aantal onderwerpen visueel duidelijk. Hij is een arts illusionist die laat zien hoe wij mensen ogenschijnlijk ontbrekende informatie aanvullen met onze hersenen. We zien soms dingen die er niet zijn, zien gevaren over het hoofd of veronderstellen onterecht dat alles wel goed zal gaan. Hij zal de betrekkelijkheid van het ‘zicht’ praktisch doen ervaren.

De bijeenkomst wordt geopend door Marjan van Loon van Shell die het gezelschap verwelkomd op haar terrein en, in het kader van het thema, toelicht hoe moeilijk het is om visie en focus te houden zelfs al sta je bekend als beste jongetje van de klas.

Stientje van Veldhoven zal aan het eind van de meeting haar beleid voor de komende tijd toelichten en daarbij expliciet de verbinding maken met de activiteiten van Veiligheid Voorop.

Vereniging ION is lid van het platform Veiligheid Voorop.