Op zondag 3 januari 2021 om ongeveer 12.20 uur is de aflevering van "Dit is Holland" op RTL 4 te zien zijn waarin Vereniging ION laat zien hoe het werkt aan de duurzaamheid in de branche. De herhaling is op zaterdag 9 januari 2021 om ongeveer 15.30uur.

Nederland is een fantastisch land om in te wonen. We zijn de 19e economie van de wereld en staan in veel (internationale) lijstjes in de top 10. Een groot deel van de Nederlandse welvaart/welzijn komt door de innovatieve maakindustrie. Daarom werkt Vereniging ION aan de “license to operate” voor de toekomst van de branche. Immers, een innovatieve maakindustrie kan alleen bestaan met een oppervlakte behandelende branche die voortdurend in ontwikkeling is en blijft.

Duurzaamheid is meer dan alleen op de fiets naar je werk gaan om zo de natuur te sparen. Duurzaamheid moet een tweede natuur zijn om ervoor te zorgen dat we de aarde in een zo goed mogelijke staat achterlaten voor de volgende generatie. Daarbij vindt Vereniging ION het van belang dat duurzaamheid ook vertaald wordt naar een toekomstbestendig verdienmodel voor bedrijven. Immers, van goede bedoelingen alleen kun je niet eten.

De branche kenmerkt zich door te werken aan duurzaamheid op 3 niveaus:

• Duurzame bedrijven: Voor de continuïteit moeten bedrijven meegroeien in de duurzaamheidsdoelstellingen die Nederland gesteld heeft om ook op de langere termijn rendabel te zijn en daarbij goede en inclusieve werkgevers te blijven .
  • Duurzame producten: De producten, die de branche behandeld, moeten onder andere lang meegaan en daarbij er fraai uitblijven zien.
  • Duurzame productiemethoden: Bedrijven moeten mee kunnen gaan in de maatschappelijke vraagstukken die zijn onder andere: verminderen van energieconsumptie en CO2-uitstoot, afvalreductie, verminderen van het gebruik van gevaarlijke (SVHC) stoffen en daar waar nodig het veilig gebruik van deze stoffen (goed werkgeverschap).

Om te laten zien wat de branche doet, zijn er recent TV opnames gemaakt voor het programma "Dit is Holland".

Dit is Holland is een informatief programma van RTL4. Programmamaker Dirk Taat reist stad en land af op zoek naar passievolle verhalen uit ondernemend Nederland. We horen persoonlijke verhalen, ontdekken bijzondere achtergronden en krijgen een uniek kijkje achter de schermen. Wie zitten er achter al onze dagelijkse producten en goederen?