Jaap van Peperstraten

Een jachtbouwer kreeg van zijn klanten klachten over slijtagesporen in de toplaag (coating) van hun jachten op de posities van de fenders (stootboeien). Het vermoeden bestond dat het fendermateriaal of de weekmakers daarin op de één of andere manier agressief waren voor de toplaag van het jacht. Twee verschillende banen van de schrobvastheidtester werden gebruikt om tegelijkertijd twee testen uit te voeren (nat en droog).

De vraag van de jachtbouwer was om de slijtage van coatings veroorzaakt door fendermateriaal te testen en te kwantificeren. Fenders worden gebruikt om afstand te creëren tussen jacht en kade om lakschade te voorkomen. In antwoord op de vraag werd de AB6000 TQC natte en droge scrub-testmachine met dubbele baan en gereedschaphouders ingezet in combinatie met de AB5020-set gewichten ter verzwaring.

Twee verschillende banen van de schrobvastheid tester werden gebruikt om tegelijkertijd twee testen uit te voeren (nat en droog). Testpanelen, gecoat met de juiste toplaag, werden op de bodem van de scrubtester geplaatst. De gereedschapshouders waren elk uitgerust met testblokken van hetzelfde materiaal als waarvan de fenders waren gemaakt. Een extra gewicht van 1000 gram gaf nog meer druk op de ondergrond die getest moest worden zodat de test nog realistischer uitgevoerd kon worden.

Natte en droge scrub-testmachine

DUIDELIJK RESULTAAT

Tegelijk met de droge test werd een test uitgevoerd met het doseren van zeewater (zout) met een snelheid van 0,2 ml per minuut. De slaglengte was ingesteld op 300 mm en de slagsnelheid op 30 slagen per minuut. Na tweeduizend slagen met zowel de natte als de droge test waren duidelijke tekenen van slijtage te zien. Er werd aangetoond dat de natte test ernstiger resultaten liet zien dan de droge test. Meerdere testen hebben aangetoond dat de schrobvastheidtester inzetbaar is om op een betrouwbare en kwalitatieve manier reproduceerbare resultaten te verkrijgen. Met de informatie uit de tests kon de jachtenbouwer in gesprek gaan met zowel de leverancier van de coating als de leverancier van de fenders om gezamenlijk tot een goede oplossing te komen.