Jaap van Peperstraten

Aan de vooravond van de Week van de Oppervlakte Technologie (WOT2018) is het ook tijd om vooruit te blikken met een persoon die op meerdere fronten bij het inhoudelijke programma betrokken is: dr.ir. Hans van der Weijde. We blikken vooral vooruit naar de ION Borghardt Award, het congresprogramma en staan ook even stil bij het werk van het Kennisplatform Oppervlaktetechnologie. Hij kijkt verwachtingsvol vooruit, omdat hij vol vertrouwen is in de kwaliteit van het congresprogramma, van de innovaties van de exposanten en van de organisatie van het geheel.

In het dagelijks leven is Hans van der Weijde director programmes bij Tata Steel Europe R&D. Daarnaast is hij voorzitter van de Stichting Borghardt Fonds, voorzitter van de programmacommissie en bestuurslid van het Kennisplatform Oppervlaktetechnologie. Zoals bekend, is de opening van de WOT 2018 op 13 november met onder meer de bekendmaking van de drie prijswinnaars van de ION Borghardt Award. Als voorzitter van de Stichting Borghardt Fonds is hij nauw betrokken bij de organisatie van deze prijs, maar nadrukkelijk niet bij de beoordeling van de inzendingen. “Daar hebben we een jury voor die helemaal onafhankelijk is. Het bestuur faciliteert en organiseert. Wat ik in de wandelgangen heb gehoord, is dat een flink aantal van de inzendingen van zeer goede kwaliteit is.”

Dat neemt niet weg dat het aantal inzendingen voor de Award dit jaar toch wel aan de lage kant is. Er zijn er acht binnengekomen. “Ik denk dat je in het algemeen kunt zeggen dat er nooit te veel inzendingen kunnen zijn. Ik had inderdaad gehoopt op meer inzendingen, ook omdat er best wel veel innovaties plaatsvinden in onze branche. Maar als je acht goede inzendingen hebt, zal het toch nog lastig genoeg worden voor de jury om daaruit de uiteindelijke winnaar te kiezen.”

INVENTIVITEIT EN INNOVATIE

Hij wil benadrukken dat mensen uit de branche niet moeten schromen om hun ideeën in zenden, omdat ze denken dat die niet innovatief (genoeg) zouden zijn. “Innovatie zit ook vaak in kleine dingen. In het algemeen is onze branche best inventief en innovatief. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal veranderingen in de branche op het gebied van oplosmiddelreducties bij coatings en bij de chemicaliënkant naar de hoeveelheid chemicaliën die we niet meer mogen gebruiken. Desondanks of misschien wel dankzij die inspanningen leveren we nog steeds hoogwaardige producten. Ik zou denken dat de producten van nu meer hoogwaardig zijn dan toen we die middelen nog wel mochten gebruiken. En dat is niet vanzelf gegaan. Grote bedrijven als Tata Steel hebben daar een grote researchafdeling voor, maar juist het MKB moet dat heel vaak doen vanuit inventiviteit en innovatie. De brancheorganisatie helpt daarbij door informatie te geven, trainingen en opleidingen aan te bieden en lobbywerk te doen. Maar uiteindelijk moeten de bedrijven het zelf doen.” Het congresprogramma biedt maar liefst 75 lezingen, presentaties, masterclasses et cetera. Is dan niet een beetje veel? “Mijn eerste gevoel ging inderdaad in die richting, maar bij de organisatie is er goed voor gezorgd dat de programmaonderdelen in elkaar doorlopen, het programma is strakker georganiseerd. Aan de hand van een aantal thema’s zijn heel duidelijke blokken herkenbaar gedefinieerd. In de hele opzet is ervoor gekozen dat beurs en lezingen veel meer op elkaar aansluiten en dat bezoekers makkelijker in staat worden gesteld om op het juiste moment op de juiste plek te zijn.”

Onderzoek in laboratorium

NETWERKAPP

Wat hierbij natuurlijk ook helpt, is de netwerkapp die nu voor het eerst op dit evenement wordt aangeboden. Daarmee is het makkelijk om je eigen programma samen te stellen waarna je reminders krijgt voor die onderdelen die je als interessant had aangevinkt. “Ik ken dit soort apps wel van andere beurzen en congressen en aanvankelijk was ik wat sceptisch, maar het werkt wel fantastisch. Je krijg je informatie wat makkelijker binnen en je hoeft niet meer in boeken te bladeren. Papieren raak je kwijt, maar je telefoon hopelijk niet. Met de netwerkapp blijf je actiever betrokken bij het hele programma. Als je een reminder krijgen voor een lezing, is de kans dat je daar ook zal zijn, net iets groter dan zonder die app. We willen op een slimme en moderne manier de bezoekers helpen om de juiste keuzes te maken uit het complete aanbod.”

Begin dit jaar is de programmacommissie gestart met het vaststellen van thema’s en onderwerpen die recht doen aan de ontwikkelingen en uitdagingen waar de branche voor staat. De voorbereidingsgroep is breed samengesteld met vertegenwoordigers uit de diverse bloedgroepen. Een goed programma samenstellen is één, maar dan moeten nog de mensen gevonden worden die een presentatie willen geven. “In het algemeen vinden veel mensen het wel leuk om dat te doen; ze zien het belang van kennisdeling in om de BV Nederland een stukje verder te helpen. Een uitgangspunt bij de keuze van blokken en thema’s was dat alle bloedgroepen van de vereniging een plek moesten krijgen. Ook is er geprobeerd een link te leggen met de vaste blokken die we sowieso wilden doen. Bij de onderwerpen is er gekeken hoe je die gaat aanvliegen, bijvoorbeeld vanuit de academische sfeer, vanuit de bedrijven, overheid enzovoorts. Vanuit het bureau van ION is er heel veel nagebeld en gedaan om de lijst helemaal ingevuld te krijgen. Ik denk dat het programma een heel goede indruk geeft van de innovatieve kant van de branche en van de thema’s die spelen.”

MAKELEN EN SCHAKELEN

Ook is er het Kennisplatform Oppervlaktetechnologie (KpOT) waarvan Van der Weijde bestuurslid is. Dit platform functioneert vooral op de achtergrond op het gebied van kennis delen en projecten initiëren op het gebied van oppervlaktetechnieken en materialen. Dat er nu een opleidingsprogramma is op het gebied van corrosiebescherming aan de Hogeschool Utrecht is vanuit het KpOT geïnitieerd. Ook wil men makelen en schakelen zodat beschikbare nieuwe technieken wat makkelijker toegankelijk worden voor bedrijven. Momenteel wordt onderzocht of voorlopers op het gebied van 3D-printen via demonstratieprojecten te koppelen zijn aan bedrijven die zich op die technologie willen oriënteren.