Jaap van Peperstraten

Als je je wilt onderscheiden op het gebied van beitsen en passiveren moet je iets bijzonders aanbieden. Bij de Derustit Group (vestigingen in Heerenveen, Winterswijk en Duitsland) doen ze dat door de werkzaamheden ook bij de klant uit te voeren en door buitengewoon grote producten in de eigen beitshal onder handen te nemen. Daarnaast hanteren ze twee methoden om te beitsen: dompelbeitsen en sproeibeitsen.

In de vestiging in Heerenveen gaat het in alle gevallen om het beitsen en passiveren van voornamelijk rvs. De baden voor het dompelbeitsen hebben een inhoud bestaande uit waterstoffluoride en salpeterzuur, aangelengd met water. De hoeveelheid chemicaliën in verhouding tot de hoeveelheid water bepaalt hoe ‘snel’ het bad werkt. “We hebben doorgaans een ‘langzaam’ werkend bad”, zegt Laura Dikkens-Rijkers, KAM-coördinator bij Derustit. “Gedurende de middag van een willekeurige werkdag zorgen wij ervoor dat de te behandelen klantproducten allemaal in het betreffende bad gedompeld worden en de volgende ochtend halen we deze er weer uit. De temperatuur van onze baden wordt dagelijks gemonitord.”

Regel is dat die baden in ieder geval een keer per kwartaal gemonitord worden door monsters te nemen die voor analyse naar het laboratorium van het moederbedrijf in Duitsland worden gestuurd. Aan de hand van de resultaten wordt er eventueel bijgestuurd richting gewenste samenstelling. Daarnaast worden de baden minstens een keer per jaar gereinigd. De inhoud van het grote beitsbad is ongeveer 40 kubieke meter.

Behandelde fluitketels

SPROEIBEITSEN

Bij het sproeibeitsen is het proces nagenoeg hetzelfde, alleen is de methodiek wat anders. Het wordt toegepast bij producten die ofwel te groot zijn voor de baden, of zo ingewikkeld zijn geconstrueerd dat ze niet overal goed gereinigd kunnen worden en het risico opleveren dat er beitsvloeistoffen achterblijven. Dan kan sproeibeitsen (innevelen) een oplossing bieden, maar dan heb je wel allerlei faciliteiten nodig om onder andere de bodem te beschermen, residuen op te vangen en de uitstoot naar de lucht te voorkomen. Ook op het gebied van veiligheid moet er goed nagedacht worden, zodat de medewerkers veilig kunnen werken. Bij Derustit heeft de hal voor het sproeibeitsen een oppervlakte van duizend vierkante meter. “We hanteren als motto: als het over de weg vervoerd kan worden, kunnen wij het behandelen.”

WERK OP LOCATIE

Het beitsen en passiveren kan ook op locatie bij de klant worden uitgevoerd. Het gaat dan om zeer grote producten, installaties of onderdelen die men niet kan of wil loshalen en verplaatsen. Vaak gaat het om het inwendige van grote tanks of een afgesloten ruimte van een fabriek waarvan de rvs-onderdelen helemaal worden geïsoleerd. In alle gevallen wordt er ter plekke een gesloten systeem gecreëerd, zodat het proces niet verstoord wordt door invloeden van buitenaf. Verder worden er alle benodigde faciliteiten gecreëerd om het residu op te vangen, de uitstoot van emissies te reguleren en om het werk veilig en milieuvriendelijk uit te voeren. Tanks worden gespoeld in een tankwasinstallatie met spoelkop, een zogenaamde Toftejorg. Dat is een roterende jet die het mogelijk maakt om onder andere tanks te reinigen met een 3D jet-straal. Alle vloeistoffen en proceswater worden opgevangen en meegenomen naar de eigen zuiveringsinstallatie.

Na het beitsen kun je het materiaal doorgaans aan de lucht laten passiveren, maar dan mag het niet blootgesteld worden aan andere omgevingsfactoren. “Om dit te versnellen, kiezen wij altijd voor chemisch passiveren waardoor het materiaal na een aantal uur weer passief is en niet meer reageert met de omgeving. Buiten het beitsen en passiveren hebben we ook een slijpafdeling voor het elektrolytisch polijsten. Het elektrolytisch polijsten is vooral bedoeld om de aanhechting op de materialen nog verder tegen te gaan en daarmee te besparen op onderhoudskosten. In het algemeen kunnen de producten die wij behandelen na 24 tot 48 uur weer opgehaald worden. Behandelde producten worden nooit zomaar op pallets gezet, omdat er altijd kans is dat vocht en zuur uit de pallets omhoog trekken. Daarom komen er altijd kunststof platen onder.”

Gebeitselde producten in de werkruimte

ENERGIE EN CHEMIE

Zij verwacht dat in de toekomst steeds meer de nadruk zal komen te liggen op de milieuaspecten van het werk. “De emissies naar lucht, water en bodem hebben wij onder controle en dat moeten we ook blijven beheersen. Het is voor ons noodzakelijk daarin te blijven ontwikkelen, omdat de eisen aangescherpt gaan worden. Onze voornaamste aandachtsvelden zijn energie en chemie. We zijn ISO 9001 en 14001 gecertificeerd. Ook zijn wij door de grootte van onze baden een IPPC-bedrijf. Daarom moeten wij elk jaar aan het bevoegd gezag verslag doen van onze milieuprestaties en de lijst van beschikbare technieken met betrekking tot energiebesparing in het oog houden. Op het gebied van chemie is de taakstelling nog niet zo helder, maar ik heb elk kwartaal een gesprek met onze milieuadviseur om de vinger aan de pols te houden en tijdig acties te kunnen inzetten.”