Yvonne Houtsma

Wat betekent duurzaamheid voor twee bedrijven die in de keten aan elkaar verbonden zijn? Welke gevolgen heeft duurzaamheid voor hun bedrijfsvoering? Hoe zorgen zij voor draagvlak? Yvonne Houtsma en Nico Mookhoek van TeamKikk gingen langs bij The Coatinc Company en bij één van de klanten van het bedrijf: Maarten Littel. In hun gesprekken keken zij naar de impact van de drie P’s: Planet, People en Profit.

Duurzaamheid: ketenaanpak werpt vruchten af The Coatinc Company is een familiebedrijf waar Paul Niederstein als vijfde generatie de directie voert, samen met algemeen directeur Philippe Dupont. Het bedrijf heeft zijn wortels in het thermisch verzinken. Verzinken doet het bedrijf al meer dan 130 jaar. Daar komen steeds nieuwe toepassingen bij die voor een groot deel liggen op het gebied van duurzaamheid: windmolenparken en zonne-energieconstructies kennen allemaal verzinkte delen. Met 1.300 medewerkers in 24 vestigingen is het motto van het bedrijf ‘regionaal geworteld, internationaal georiënteerd’. Philippe Dupont: “Duurzaamheid is aan de orde van de dag: door onze behandelingsprocessen worden producten duurzamer omdat de levensduur aanzienlijk wordt verlengd.”

Het bedrijf heeft ook veel aandacht voor de milieuaspecten van zijn werkprocessen. Recent is een nieuwe fabriek in Mook opgeleverd, die vrijwel geheel op elektriciteit draait in plaats van het traditionele gas. Afvalstoffen worden efficiënt verwerkt. Maar liefst 99,9% van de afvalstoffen wordt duurzaam verwerkt. Het zoutzuur uit de beitsbaden wordt door de installatie geoxideerd, waardoor geregenereerd zoutzuur en ijzeroxide ontstaan. Deze worden opnieuw ingezet als grondstof in het productieproces. Ook met een doordacht transportsysteem probeert The Coatinc Company het milieu zo min mogelijk te belasten. Op verschillende afleverpunten worden de producten van de klanten verzameld en gebundeld naar de fabrieken getransporteerd. Zo wordt dus gekeken naar de effecten van processen op het aspect Planet.

INTERNE VERBETERINGEN

Maar duurzaamheid begint met draagvlak op strategisch niveau. De algemeen directeur vindt het van essentieel belang om de regiodirecteuren écht in de ogen te kijken. “Ik vind het belangrijk om met elkaar die interface te vormen, face-to-face met elkaar te communiceren over onder meer kwaliteitsnormen en certificeringen gerelateerd aan onze primaire processen, zodat we voor onze organisatie de passende milieu- en energiebesparende keuzes kunnen maken”, aldus Philippe Dupont. 

Ook de ISO-certificering draagt bij aan duurzaamheid. De norm dwingt om vast te leggen hoe men intern de kwaliteit waarborgt. De certificering zorgt voor duurzame procesverbetering en goede kwaliteits- en milieuzorg. Het gaat daarbij niet primair om het behalen van het certificaat, maar om de interne verbeteringen en het minimaliseren van de faalkosten. De certificaten zijn een middel om structuur en sturing te bieden aan de directie en vormen een effectieve manier om op transparante wijze invulling te geven aan duurzaam produceren en klantwensen.

Thermisch verzinken bij The Coatinc Company. Foto The Coatinc Company

NIEUWE STRATEGIE

Een aantal jaren geleden is een nieuwe bedrijfsstrategie ontwikkeld. “Hieruit kwam voort dat we een omslag wilden maken van een technische, ingenieursgedreven groep naar een klantgerichte en innovatieve onderneming”, aldus Philippe. Voor de interne organisatie betekende dat nogal wat. De mens, zowel klant als medewerker, kreeg een veel centralere plek in de organisatie. Hieruit vloeide onder andere voort dat men naast de fabrieken ook een aantal puur commerciële vestigingen in Nederland heeft opgezet.

Dat betekende niet alleen het bewerkstelligen van een omslag bij het bestaande personeel, maar ook het aannemen van nieuwe mensen met een ander profiel en andere competenties, en een andere manier van leidinggeven. Ook een overstap naar lean manufacturing hoorde erbij, waarbij veel meer aandacht uitgaat naar sturen op klantwaarde en het bevorderen van een cultuur waar geleerd wordt van fouten. Het bedrijf gebruikt dan ook bewust het woord ‘Company’ in de bedrijfsnaam. Company staat voor de groep mensen die The Coatinc Company uiteindelijk is. Als familiebedrijf zit duurzaamheid als het ware in de genen. Men voelt heel sterk de plicht het bedrijf gezond over te dragen aan een volgende generatie. Continuïteit gaat boven Profit op korte termijn.

WERK IN DE KETEN

Maarten Littel is een heel ander bedrijf. Het heeft één vestiging en is gespecialiseerd in het maken van allerlei producten uit staal, RVS en aluminium. De naamgever startte het bedrijf in 1992 in een boerenschuur. Na een periode van groei werd in 2014 een nieuw pand in Schoonhoven betrokken. De producten die het bedrijf maakt, lopen erg uiteen, maar zijn hoofdzakelijk voor de industrie en de bouw. Het gaat bijvoorbeeld om omkastingen, trappen, bordessen, leuningen enzovoorts. De oppervlaktebehandeling die die producten krijgen, hangt van de klantwens af. Voor producten die in de open lucht hun bestemming hebben, wordt vaak thermisch verzinken en poedercoaten toegepast. Met grote regelmaat wordt daarvoor The Coatinc Company ingeschakeld. 

Maarten Littel regelt het hele traject: van het uitwerken van de wensen van de klant op tekening, tot het plaatsen, aanbrengen of installeren van het product op de eindbestemming. Voor duurzaamheid op het gebied van energie is het bedrijf voor een groot deel afhankelijk van de leveranciers van de machines. Het is aan de ontwerpers en makers daarvan om machines te ontwikkelen die zo zuinig mogelijk zijn. “Maar bij het onderhoud heb je wel weer een rol”, zegt Maarten Littel. “Goed onderhoud verlengt de levensduur van onze machines.” Ook bij Maarten Littel is veel aandacht voor de verwerking van de afvalproducten. Het bedrijf heeft daarvoor een eenvoudige, maar zeer doeltreffende manier gevonden. Voorheen werden de reststukken die na het uitsnijden van de patronen uit de platen overbleven in de stellingen teruggelegd. Tegenwoordig worden de reststukken in een cassettesysteem met laden gelegd: zo worden medewerkers vanzelf gedwongen om deze stukken als eerste te gaan gebruiken. Ook de vaste leverancier heeft een rol bij het beperken van reststukken. Hij is bereid om zo nodig af te wijken van de standaardmaten, waardoor er minder materiaal overblijft. De zeer beperkte hoeveelheid restafval wordt afgevoerd en op een andere plek in de keten omgesmolten tot nieuwe platen die hergebruikt worden.

Omkastingen gemaakt door Maarten Littel

VASTE PLOEG

In de toekomst zal Maarten Littel het verbruik van grondstoffen nog beter kunnen monitoren. Het bedrijf is op basis van nacalculatie bezig om het voortraject nog efficiënter te laten verlopen. Dat traject begint met goed overleg met de klant aan de tekentafel. Een andere cruciale sleutel tot succes is, naast een goed onderhouden machinepark, goed gemotiveerde mensen die doen waar ze goed in zijn. Maarten Littel werkt al jaren met een vaste ploeg medewerkers die hij goed kent. Hij kan dus het juiste werk bij de juiste persoon neerleggen. “Medewerkers kunnen zo hun eigen verantwoordelijkheid nemen in het leveren van technisch vakwerk. Dat leidt tot gemotiveerde medewerkers en dat merkt de klant”, aldus Maarten. Deze aanpak vertaalt zich ook in weinig verloop onder de medewerkers en een laag ziekteverzuim.

Deze persoonlijke aanpak heeft wél een verregaande consequentie voor het bedrijf. Maarten Littel heeft geen behoefte om nog verder te groeien. Hij zit nu op het punt dat als hij verder groeit hij bijvoorbeeld projectleiders in dienst zal moeten nemen en de werkverdeling dan dus niet meer zelf kan doen. Duurzaamheid betekent voor Maarten Littel dus ook consolideren: niet meer verder groeien, om deze key succesfactor van zijn bedrijf te bewaken.

STAND VAN ZAKEN

Wat opviel in onze gesprekken is dat duurzaamheid voor deze bedrijven veel meer betekent dan de P van Planet. Beide bedrijven zijn bezig met de energietransitie, het efficiënt gebruiken van grondstoffen en het hergebruiken van rest- en afvalproducten. Maar inmiddels is de P van People voor hen minstens zo belangrijk. De bedrijven vertalen de aandacht voor de human factor ieder op zijn eigen manier. Voor The Coatinc Company betekende dit het omvormen van een technisch georiënteerd bedrijf tot een klant- en mensgerichte organisatie. Voor Maarten Littel betekent ‘de mens centraal stellen’ dat hij geen behoefte heeft om verder te groeien. Bij het huidige aantal medewerkers kan hij zelf het werk blijven verdelen en de medewerkers gemotiveerd houden. 

Samenvattend: beide bedrijven hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. The Coatinc Company voelt het als haar plicht het bedrijf over te dragen aan de volgende generatie. Maarten Littel stelt dat de grenzen van de groei zijn bereikt, om vast te kunnen houden aan de huidige manier van werken. Vanuit de visie op duurzaamheid staat bij beide bedrijven de klant centraal. Dat betekent ook een verdere bereidheid tot afstemming binnen de keten. Duurzaamheid reikt dus verder dan alleen het eigen bedrijf. Een juiste afstemming binnen de eigen muren én binnen de keten (en dus al op de tekentafel) zorgt voor de gewenste toename van effectiviteit en efficiency.