Jaap van Peperstraten

Om de vooruitstrevende initiatieven in het vakgebied industriële oppervlaktetechnologie te stimuleren, wordt elke twee jaar de ION Borghardt Award uitgereikt aan de meest innovatieve ontwikkeling van de afgelopen twee jaar. Deze award wordt geïnitieerd door de Stichting Borghardt Fonds.

Genomineerden ION Borghardt Award 2018 Het stichtingsbestuur benoemt voor elke editie een jury waarvan de leden raakvlakken hebben met de aandachtsvelden die voor de betreffende editie van de ION Borghardt Award worden gevraagd. Voor de award van 2018 bestond de jury uit de volgende drie personen:

• Voorzitter/jurylid: prof.dr.ir. Arjan Mol, Hoogleraar Corrosietechnologie en Elektrochemie aan de TU Delft.
  • Jurylid: ing. Caroline Nieuwland, Adviseur Steunpunt Conserveringskennig bij Rijkswaterstaat.
  • Jurylid: dr. Ann Brash, hoofd Technologie bij Tata Steel

De prijsuitreiking vindt plaats op dinsdag 13 november 2018 om 09.30 uur tijdens de opening van de Week van de Oppervlakte Technologie in ‘s-Hertogenbosch. De prijs zal worden uitgereikt door de voorzitter van Stichting Borghardt Fonds, dr.ir. Hans van der Weijde, Programme Director (a.i.) bij Tata Steel Europe R&D en de juryvoorzitter prof.dr.ir. Arjan Mol, Hoogleraar Corrosietechnologie en Elektrochemie aan de Technische Universiteit Delft. Voor de ION Borghardt Award konden bedrijven, maar ook natuurlijke personen, zich aanmelden die actief zijn in de oppervlaktebehandelende industrie. De inzendingen van de genomineerden zullen op een innovatie-expositie bij de centrale entree van de SURFACE Campus worden tentoongesteld. Tijdens de prijsuitreiking worden de nummers 1, 2 en 3 bekend gemaakt. De winnaar ontvangt naast de award, de eeuwige roem en de plaquette, ook media-aandacht in onder andere het Vakblad OT. De award is een kunstwerk dat gemaakt is door een beeldend kunstenaar, voor deze editie is dat Patrick Visser. Hier de genomineerden in alfabetische volgorde:

AD CHEMICALS EN HOLLANDIA INFRA

Inzending: PreCoat voor conservering zware staalconstructies.

AD Chemicals - Hollandia Infra Inzending

Omschrijving: AD Chemicals en Hollandia Infra ontwikkelden gezamenlijk een vernieuwd productieproces waarbij PreCoat wordt toegevoegd aan het bestaande proces. Hierdoor optimaliseert zowel het voorafgaande productieproces (afname slijpactiviteiten) als het conserveringsproces (langere ‘overstandtijd’ tussen stralen en conserveren maakt kwalitatief hoogwaardigere conservering mogelijk). Tenslotte biedt de conversielaag van PreCoat op het staaloppervlak een verbeterde hechting van de natlak-coating en voorkomt PreCoat het effect van onderkruipcorrosie. PreCoat is hierdoor een belangrijke sleutel in de zoektocht naar kwalitatieve chroom-6 vrije conserveringen. Samenvattend heeft PreCoat een positief effect op de totale duurzaamheid van het systeem: het onderhoudsregime en -proces.

BYK GARDNER

Inzending: Touch the color met spectro2guide – Volgende generatie kleurmeting.

Byk Gardner inzending

Omschrijving: Al jarenlang is kleurstabiliteit een belangrijk kwaliteitscriterium voor fabrikanten en klanten. Dat is de reden waarom BYK-Gardner een draagbare spectrofotometer heeft gecombineerd met een glansmeter en fluormeter. De spectro2guide opent nieuwe perspectieven, niet alleen voor monitoring van de kleurkwaliteit maar ook om het gebruik op lange termijn te garanderen. De nieuwe spectro2guide maakt gebruik van “High Performance” LED’s als lichtbron, die een uitzonderlijk niveau van korte termijn-, lange termijn- en temperatuurstabiliteit biedt en ook zorgt voor een extreem homogene verlichting van het meetpunt. Dit resulteert in een zeer goede Inter-Instrument-Agreement waardoor werken met een digitale standaard in de keten mogelijk wordt!

HATWEE EN MOLCON

Inzending: Agripol: buitenbestendige éénlaags poedercoating haalt 1.000 uur zoutneveltest op gestraald staal.

HaTwee - Molcon inzending

Omschrijving: HaTwee ontwikkelde voor Molcon Interwheels een nieuwe duurzame éénlaags polyester poedercoating met ongeëvenaarde corrosiebescherming. Molcon Interwheels werd geconfronteerd met strengere kwaliteitseisen van zijn klanten waar met de klassieke polyester poedercoatings niet aan voldaan kon worden. Agripol haalt 1000 uur zoutneveltest op gestraald staal zonder conversielaag met minder dan 2 mm onderroest. Hiermee voldoet Agripol aan C4 high corrosivity omgeving (ISO 12944-2). Agripol levert Molcon Interwheels de hoogst mogelijke kwaliteit en hierdoor kunnen zij zich onderscheiden in een concurrentiële markt. Agripol is een mooi voorbeeld hoe HaTwee de productiviteit en concurrentiepositie van haar klanten verbetert

KLUTHE BENELUX

Inzending: Lage temperatuur zinkfosfateren met de Decorrdal LT-serie; energie- en kostenbesparend.

Kluthe inzending

Omschrijving: Decorrdal LT-serie bespaart op energie- en chemieverbruik tot wel 30%. Door duidelijk geringere slibvorming zullen niet alleen de afvoerkosten van zinkfosfaathoudend sludge, maar ook de onderhoudskosten aan de installatie tot wel 25% worden gereduceerd. Door toepassing van een nieuwe aktivator worden kleine, fijne kristallen gevormd, die resulteren in een lager laaggewicht (1,5 – 3g/m2) met behoud van alle kenmerkende eigenschappen van een traditionele zinkfosfatering bij 55°C. De nieuwe technologie kan eenvoudig in bestaande sproei- en dompelinstallaties worden ingezet. De Decorrdal LT-serie is compatibel met E-coat-, poeder-, en natlaksystemen.

MAVOM CHEMIE

Inzending: Het MAVOMmate platform, een volledig nieuwe manier van toegang tot kwaliteitsbewaking.

MAVOM Chemie inzending

Omschrijving: MAVOM Chemie introduceert in samenwerking met zijn partner CE-Mate in het eerste kwartaal van 2019 de eerste versie van het MAVOMmate platform. Het MAVOMmate platform geeft MAVOM-klanten op een volledig nieuwe manier toegang tot kwaliteitsbewaking op maat, in combinatie met het Medimate Minilab®. MAVOM wil het met deze technologie mogelijk maken om op locatie in het voorbehandelingsbad, gehaltes van chroom, zink, ijzer, aluminium en zirkonium, snel, nauwkeurig en betrouwbaar te bepalen. Het uitvoeren van de test is nadrukkelijk gebruikersvriendelijk. Eén druppel badvloeistof is voldoende om binnen enkele minuten het resultaat ter plekke beschikbaar te hebben.