Jaap van Peperstraten

Een compleet pakket aan oppervlaktebehandelingen aanbieden, meedenken met de klant en openstaan voor innovaties. Zo is, in het kort, Strabeko te omschrijven. Voor dit themanummer kijken we vooral hoe het bedrijf het metalliseren/ schooperen uitvoert, in relatie tot de andere oppervlaktebehandelingen.

Die andere oppervlaktebehandelingen zijn onder meer diverse vormen van stralen, poedercoaten, natlakken en ontlakken. Alles onder één dak aanbieden, voorkomt veel transportbewegingen, wat weer ten goede komt aan de kwaliteit en het milieu. Producten die eens bij Strabeko zijn behandeld, kunnen na pakweg 20–25 jaar weer terugkomen, waarna ze na ontlakking een nieuw conserveringssysteem krijgen.

Bij de producten die binnenkomen, wordt eerst gekeken of ze vrij zijn van vet, lasspetters en scherpe randen. Vervolgens wordt er met korund of met staalkorrels gestraald tot een ruwheid van Sa 3. Daartoe beschikt het bedrijf over drie straalcabines en een werpstraalinstallatie. Dan volgt het metalliseren, ook wel schooperen of vlamverzinken genoemd: twee massieve zinkaluminium draden van 2,5 millimeter dik worden dicht tegen elkaar aangehouden waarbij met behulp van elektriciteit een vlamboog wordt gecreëerd om het zinkaluminium met een spuitpistool te vernevelen op het metaaloppervlak.

Het toegepaste zinkaluminium bij Strabeko bestaat meestal uit 85% zink en 15% aluminium, wat zorgt voor een zeer slijtvaste laag. Om de corrosiebestendigheid van deze laag te versterken, volgt daarna meestal nog een organische deklaag.

Gemetalliseerde producten..JPG
Gemetalliseerde producten

SCHOOPEREN
Directeur Erik van den Dries legt uit dat het schooperen resulteert in een egale laag met een open structuur: “Voordeel hiervan is dat je direct na het metalliseren de vervolglaag er overheen kunt zetten, zonder dat een mechanische of chemische voorbehandeling nodig is. Je kunt dat meteen doen, ook als het zinkaluminium nog actief is.

Standaard doen wij dat hier nog dezelfde dag met een epoxy-poedercoating of een natlak-epoxy. Want hoe sneller je de vervolglaag aanbrengt, hoe beter de hechting is. Deze nabehandeling voorkomt dat het zink zich gaat opofferen en je dus corrosie krijgt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de elektriciteitsmasten in Nederland die alleen verzinkt zijn zonder nabehandeling. Daar zie je op veel plekken corrosie ontstaan.

Erik van den Dries..JPG
Erik van den Dries

MEEDENKEN MET DE KLANT
Moest je vroeger gewoon het systeem erop zetten wat de klant vroeg, nu krijgt Strabeko steeds vaker het verzoek om mee te kijken naar het toe te passen systeem in een bepaalde situatie. “We krijgen nu steeds vaker de vraag: wat zou jij doen? Ik beschouw het als een eer om die vraag te krijgen. Wij vragen dan wat het gebruik gaat zijn van het object, de locatie waar het wordt opgesteld en aan welke omstandigheden het wordt blootgesteld.

Op basis daarvan ga je bepalen welk type zinkaluminium lagen nodig zijn en soms kom je tot de conclusie dat metalliseren niet nodig is en dat je kunt volstaan met epoxy. Dat kan ook een prima systeem zijn. Zelfs voor toepassingen offshore kunnen we een zinkvrij systeem aanbrengen dat in die omstandigheden voldoet. Maar voor een levensduurverwachting van 25 jaar op zee moet je wel voor een drielaagssysteem kiezen.

Welk systeem ook gekozen wordt: het moet goed aangebracht worden en leiden tot een levensduurverlenging of tot betere producten. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit.” Het goed aanbrengen van het conserveringssysteem betekent onder meer dat tijdens de conservering de combinatie van luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur en materiaaltemperatuur in orde moet zijn. En dat de uitvoering gebeurt volgens de daarvoor geldende normen, zoals de ISO 8501-1, ISO 8503-1 (mechanische voorbehandeling), ISO 2063-1 en 2, en de EN 15773.

De minimale laagdikte bij het metalliseren is 50 micrometer; het duplexsysteem resulteert in een laagdikte van tussen de 160 en 400 micrometer, afhankelijk van de corrosieklasse volgens ISO 12944-2. Erik van den Dries: “Voor het metalliseren hebben we drie elektrische metalliseermachines. In de cabines kunnen we zowel metalliseren als spuiten. Daardoor zijn we vrij flexibel in de uitvoering, we kunnen bijvoorbeeld een cabine extra verwarmen of er infrarood aanzetten.

Al het werk hier wordt handmatig uitgevoerd, maar we zijn wel met de eerste twee robots aan het proefdraaien bij het aanbrengen van de poederprimer. Het is zeker niet uitgesloten dat we in de nabije toekomst met robots gaan metalliseren.”

Toepassing dry-on-dry -techniek..jpeg
Toepassing dry-on-dry-techniek

ENORME VERBETERING
De markten waarvoor Strabeko voornamelijk werkt, zijn de bouw, (winkel)interieurs, machinebouw, treinen (noodremvoorzieningen), offshore en petrochemie. De maximale afmetingen van producten die hier behandeld kunnen worden, zijn ongeveer 16 meter bij 4,5 bij 4,5 meter. Dit betekent onder meer dat bepaalde geconstrueerde liftschachten in z’n geheel behandeld kunnen worden tot en met twee lagen poedercoaten of natlakken.

Ze worden hangend behandeld. Erik van den Dries verwacht dat de komende jaren nog enkele wijzigingen doorgevoerd zullen worden in de bedrijfsvoering. “Voor de organische deklagen werd tot voor kort altijd voor oplosmiddelhoudende systemen gekozen, maar sinds enkele jaren stappen we, daar waar dat mogelijk is, over op oplosmiddelvrije producten.

Die ontwikkeling is duidelijk zichtbaar. Zelfs watergedragen applicaties beginnen er heel langzaam een beetje in te komen. Daarnaast hebben we de papierstroom gedigitaliseerd en dat gaat heel goed.

We lopen nu met de iPad de fabriek in en niet meer met papier. Ook zullen er in de komende jaren vaker robots worden ingezet. En waar we nu volop mee bezig zijn, is de invoering van de dry-on-dry-techniek waarbij je na het metalliseren de primer en de toplaag er in één keer opzet en dan in de oven laat samensmelten tot één geheel.

Daar hebben we al proeven mee gedaan en dan zie je dat die lagen enorm vastzitten. Dat is een mooie nieuwe techniek die energiezuinig is, een heel goede hechting creëert en heel gunstig is voor de doorloopsnelheid. Een enorme verbetering dus, de invoering daarvan zal niet al te lang op zich laten wachten.” 

MEER INFORMATIE
www.strabeko.nl