Jaap van Peperstraten

Bij een themanummer als dit mageen artikel over kathodisch dompellakken (KTL) eigenlijk niet ontbreken, zeker omdat er de laatste jaren zeer weinig over de techniek in dit blad is verschenen. Hoog tijd dus om eens langs te gaan bij een specialist op dit gebied: Metagro, dat naar eigen zggen het grootste commerciële KTOL-dompelbad van Nederland heeft. Mede daardoor heeft het bedrijf over opdracht niet te klagen.

De Metagro Groep is eind 2015 verhuisd naar Schelluinen en bestaat uit de zelfstandige bedrijven Metagro Cabins, Metagro Plaatbewerking, Metagro Parts en Metagro Special Coatings. In totaal telt Metagro ongeveer 110 medewerkers, waarvan er 25 bij Metagro Special Coatings werken. De combinatie van de genoemde bedrijven onder één dak en de afstemming daartussen resulteert in een ‘one-stop-shop’. De Metagro-bedrijven zijn een onderdeel van de Dubbeldam Groep.

INTERESSANTE TECHNIEK

Metagro Special Coatings is gespecialiseerd in het kathodisch dompellakken (KTL), poedercoaten en natlakken van metalen halffabricaten en eindproducten. Het bedrijf beschikt over een volledig geautomatiseerde KTL-lijn die geschikt is voor grote assemblages tot 4.000x2.100x2.100 millimeter.

Hans de Vos, accountmanager bij Special Coatings, ziet een grote verandering in de markt op het gebied van KTL. “Op de ESEF in 2016 was de aanloop bij onze stand gering, maar op de ESEF in 2018 was de aanloop enorm. Toen ik drie jaar geleden over KTL begon, keken veel mensen me wat vreemd aan. Nu kennen veel meer mensen KTL en noemen het een interessante techniek. KTL met een éénlaags poedercoat is een uitstekend alternatief voor tweelaags poedercoaten, heeft een aanzienlijk betere dekking tegen corrosie en is meestal goedkoper. Het werkaanbod is sterk gegroeid, vooral doordat wij actief de markt benaderd hebben, onder meer door onze aanwezigheid op beurzen of gewoon door bij bedrijven binnen te stappen. Uiteindelijk zijn steeds meer mensen de positieve eigenschappen van KTL gaan inzien, niet in de laatste plaats vanwege de lage milieu-impact vergeleken met bepaalde andere oppervlaktebehandelingen.”

ZOUTSPROEITESTEN

Bij de start van Special Coatings in januari 2016 was Metagro Cabins nog de enige ‘klant’ met cabines voor allerlei soorten voertuigen. Inmiddels zijn er veel meer producten en vooral externe klanten bijgekomen. Wat nu aan de lijn hangt, zijn nog steeds veel cabines, maar daarnaast ook beugeltjes, frames, vuilniswagenbeladingssystemen, milieucontainers, beschermrekken enzovoorts. KTL is bij sommige toepassingen goed bruikbaar als eindlaag, maar die laag is niet uvbestendig. Bij buitentoepassingen zal er dus een afwerking (poedercoat of natlak) aangebracht moeten worden. Als basislaag functioneert het goed onder een poedercoat- of natlaklaag, vanwege de goede hechting en de extreme corrosiebestendigheid. Door de toenemende vraag naar KTL zijn ze bij Special Coatings enkele maanden geleden in twee ploegen gaan werken.

De Vos: “KTL is vooral geschikt voor metalen producten met moeilijk bereikbare plekken, maar potentiële klanten gaan niet over één nacht ijs. Regelmatig laten we zoutsproeitesten uitvoeren om de kracht van KTL te laten zien. Daaruit blijkt dat er nagenoeg geen ontlakking te zien is. De kras is wel iets dieper geworden, maar aan de lak is niets te zien. Ook de hechting is heel goed. De producten moeten wel van metaal zijn, omdat een geleiding noodzakelijk is. Ik schat dat er in Nederland zo’n vijf tot zes bedrijven zijn die voor derden het KTL-proces uitvoeren.”

Een cabine komt uit een bad van de chemische voorbehandeling.
Hans de Vos

HET PROCES  

De uitvoering van KTL bij Metagro Special Coatings houdt om te beginnen de optie tot mechanisch voorbehandelen in, maar dat is niet altijd nodig. Wel vindt er altijd een chemische voorbehandeling plaats, bestaande uit beitsen, ontvetten en het aanbrengen van een conversielaag. In totaal zijn daar negen spoelbehandelingen mee gemoeid, zowel dompelen als sproeien. Dan worden de producten in het KTL-bad gedompeld en wordt er spanning op gezet, waardoor de lakdeeltjes naar het metaal komen en de KTL-laag zich begint te hechten. Er vindt een chemische reactie plaats met het oppervlak. Daarna wordt er nog een keer gedompeld en gesproeid en volgt de uitmoffeling in de oven. Het KTLproces is dan klaar, maar een vervolgbehandeling als poedercoaten of natlakken kan direct daarna worden uitgevoerd. Het hele proces is bij Metagro Special Coatings volledig geautomatiseerd. Door de grote afmetingen van het KTL-bad kunnen er grote producten behandeld worden. Er wordt dus gedompeld, niet gesleept. De gemiddelde KTL-laagdikte varieert tussen de 25 en 30 micrometer. De Vos: “Wij zitten standaard aan de bovengrens hiervan. Op verzoek kunnen we tegen meerprijs een iets dikkere laagdikte leveren. Het resultaat hiervan is dat de kwaliteit net iets beter is en dat de laag zich nog meer nestelt in hoekjes en kleine openingen.”

DUURZAAMHEID

Hij vervolgt: “In onze bedrijfsprocessen houden we rekening met duurzaamheid 
en we merken dat onze klanten daar ook steeds vaker om vragen. Die willen weten hoe het zit met het duurzaamheidsgehalte van hun leverancier, maar ook met die van hún toeleveranciers. Dat gaat best ver. Voor sommige klanten heeft de milieuimpact zelfs de doorslag gegeven. In de coatingbranche gooien we hoge ogen op het gebied van duurzaamheid. Dit komt onder meer doordat KTL een rendement heeft op de toegepaste grondstoffen van meer dan 99 procent en doordat de KTLvloeistof voor minder dan één procent uit solventen bestaat. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de balans tussen kwaliteit, prijsniveau en flexibiliteit.”