Pauline Meijwaard

De rubriek Mijn Mening is bedoeld voor lezers die willen reageren op gepubliceerde artikelen of op actuele ontwikkelingen in de branche om daarmee bij te dragen aan vakinhoudelijke verdieping. Wilt u ook reageren? Mail de redactie via Oppervlaktetechnieken@ellemmi.nl

Illusies over garanties

Onze hele maatschappij is steeds vaker ingesteld op ‘garantie’ en de illusie dat garantie zekerheid met zich meebrengt. In het woordenboek staat zelfs dat het waarborg en zekerheid betekent. Als je maar de garantie hebt dat je iets terug mag brengen of dat het zoveel jaar mee moet gaan, dan zit je goed.

Maar de kleine lettertjes worden niet altijd goed gelezen. Ook bij oppervlaktetechniek is dat aan de orde. De garantie voor gecoate geveldelen is bijvoorbeeld a opend of alleen geldig bij regelmatig onderhoud. Of de garantie voor geschilderde brugdelen geldt alleen als er een onafhankelijke inspecteur naar gekeken heeft.

Inspecties worden steeds vaker ingezet als middel om meer zekerheid te krijgen over de kwaliteit, maar ook dit is geen garantie dat er niets mis kan gaan. Bovendien maakt het heel veel uit of de inspectie gericht is op het hele proces of alleen op het eindresultaat.

Inspectie is namelijk geen doel op zich en afkeuren al helemaal niet. Als een inspecteur de ruimte krijgt om iets meer te doen dan alleen het meten van het eindresultaat, is zijn of haar toegevoegde waarde vele malen groter. Dat geldt zeker ook voor het proces van oppervlaktetechniek.

Inspectie geeft geen garantie en zeker geen zekerheid dat er geen fouten meer gemaakt worden. Het is altijd een momentopname en het te inspecteren proces blijft mensenwerk. Toch is inspecteren zeer zinvol als het door de juiste mensen wordt gedaan. Goed opgeleide inspecteurs die verstand van zaken hebben, niet alleen van het proces zelf maar ook van de theorie erachter, kunnen namelijk veel meer dan inspecteren alleen. Ze kunnen beoordelen, interpreteren, bijsturen, begeleiden en advies geven. Ook kunnen ze inschatten of de juiste procedures gevolgd worden, of de uitvoerende personen voldoende gekwalificeerd zijn en welke maatregelen genomen kunnen worden ter voorkoming van fouten of, liever nog, verbetering van de kwaliteit. En dat alles leidt in ieder geval tot iets meer zekerheid dat het proces goed wordt uitgevoerd.

Daarom een pleidooi om een inspecteur al veel eerder te betrekken in het proces van oppervlaktetechniek. Laat hem of haar meedenken in het toe te passen proces, het verfsysteem en de procedures. Profiteer van de kennis over de plek van de cruciale bewerkingen en over de juiste locatie van kritische inspectiepunten die eerst goed bevonden moeten worden voordat het werk verder mag. En profiteer ook van de kennis van eventuele herstelmogelijkheden. Je kunt uiteraard aan het eind gaan meten of de vereiste laagdikte gehaald wordt en of de hechting goed is. Als er echter bij de voorbehandeling iets niet goed gaat, kun je er beter meteen op dat moment bij zijn, dan aan het eind constateren dat er ergens iets fout is gegaan. Op die manier is de kwaliteit een stuk beter te waarborgen.

Kwaliteit is zeker geen illusie en een goede inspecteur kan daar veel aan bijdragen. Echter, de zekerheid of garantie dat er niets meer fout gaat, kan helaas niemand geven.