Mijn mening: Waarde Toevoegen

Frans-Theo Niemeijer

De rubriek Mijn Mening is bedoeld voor lezers die willen reageren op gepubliceerde artikelen of op actuele ontwikkelingen in de branche om daarmee bij te dragen aan vakinhoudelijke verdieping. Wilt u ook reageren? Mail de redactie via Oppervlaktetechnieken@ellemmi.nl

Waarde toevoegen

Toegevoegde waarde is een term die te pas en te onpas gebruikt wordt. Als ondernemer heb ik er altijd onder willen verstaan dat het gaat om toevoegen van waarde die relevant is voor de klant. Dat streven heeft mij als ondernemer van drukken naar lakken en poedercoaten gebracht en tot innoveren en specialiseren in plaats van het volgen van platgetreden paden. Vanuit die gedachte is drie jaar geleden DecoCoat opgericht en ook dit jaar is de omzet alweer verdrievoudigd. En nog steeds melden zich nieuwe klanten omdat looncoaters (zowel poedercoaten en natlakken) voor deze klanten niets extra’s willen doen, niet echt waarde willen of kunnen toevoegen.

Na 12 jaar geleden een zeefdrukkerij overgenomen te hebben, heb ik ervoor gekozen om deze volledig te richten op één specialisatie: het ontwikkelen en drukken van producten voor de fietsindustrie. Dit zijn met name transfers, een soort dunne stickers, die tussen de laklagen van een fiets worden geplakt. Er komen steeds meer kleine fietsmerken zonder eigen lakkerij. Ik heb me erover verbaasd dat zij nergens goed terecht konden. Toen een klant vroeg om niet alleen Adidas-transfers voor hockeysticks te drukken, maar deze ook aan te brengen en te lakken, was dat in ons lab gemakkelijk uit te voeren. Toen die wekelijkse opdracht zo groot werd dat er iemand fulltime op gezet moest worden, was de stap naar het oprichten van een lakkerij niet zo groot meer.

fietsframes Santos transfers

Hadden we een (strategische) partner kunnen vinden bij wie we dat werk hadden kunnen uitbesteden? Waarschijnlijk niet. Mensen zijn gewoontedieren en de meeste bedrijven eveneens. Veel looncoaters denken alleen maar in termen van efficiency om de stuksprijs nog een tiende cent omlaag te krijgen. Wanneer de focus zo intern gericht is, wordt men doof voor bijzondere klantenwensen en worden klanten snel lastig gevonden.

Na met DecoCoat één jaar hockeysticks en wat fietsframes gelakt te hebben, kwam er een interessante buitenlandse klant. Zijn frames konden in China niet goed gelakt worden en in eigen land had hij ook geen lakkerij gevonden die kon wat hij wilde. Met een nieuwe man aan boord, die 23 jaar lak-ervaring uit de fietsindustrie met zich meebracht, begon de volgende fase van DecoCoat. Vervolgens werd elke twee maanden een nieuwe collega aangenomen. Dankzij veel inzet, doorzettingsvermogen, talent en ervaring ontstond een sterk team dat kunststofproducten en carbon en alu fietsframes (poeder)lakt en decoreert op een ongeëvenaard niveau in Europa.

Onlangs bezocht ik -in verband met onze zeefdrukkerij- de Europese marktleider van een bepaald type hoogwaardige consumentenproducten. Dit bedrijf besteedt bij verschillende lakkerijen in binnen- en buitenland het lakken van kunststof en metalen onderdelen uit en heeft een groot R&D-team dat zich richt op lakken en poedercoaten. Zelden heb ik zoveel enthousiasme meegemaakt over de mogelijkheden van transfers op en tussen de laklagen. Er ging een hele nieuwe wereld voor ze open. Aan het eind van de bijeenkomst verwoordde de teamleider hun grootste uitdaging…. Wellicht kunt u die raden. Hij verzuchtte: “Hoe krijgen we onze lakkerijen zo ver dat ze deze nieuwe technologieën willen toepassen?”
Tja, wil je als lakkerij echt waarde (blijven) toevoegen?

Reacties