Een coating aanbrengen is een ervaringsvak. Het belang van kwalitatief goede oppervlaktebehandelingen wordt mede door de toenemende technische eisen, grotere esthetische verwachtingen en langere gevraagde levensduur, steeds groter. Tegelijkertijd vraagt de overheid een steeds minder gebruik van robuuste (lees "gifvrije") grondstoffen en hebben de substraten een steeds hoger gehalte aan gerecycled materiaal. Het wordt er voor een applicateur dus niet makkelijker op.

Voor staal is Qualisteelcoat een internationaal erkend kwaliteitslabel met 96 gecertificeerde bedrijven en een honderdtal goedgekeurde producten. Zij delen een langjarige ervaring met elkaar, die vastgelegd wordt in een Technische Specificatie. Deze specificatie is ook op deze website terug te vinden: https://vereniging-ion.nl/qualion/qualisteelcoat.

Qualisteelcoat is het kwaliteitslabel voor poedercoating en natlak op staal, en staal met een metallische laag.

Omdat Qualisteelcoat een stuk korter bestaat dan Qualanod en Qualicoat, is de bekendheid ook minder groot. Vandaar een interview in het vakblad Beton en Staal met VOM België en Vereniging Qual.ION.

Het artikel is als bijlage aan deze pagina gekoppeld (zie rechts).