Jaap van Peperstraten

Tijdens het Smart Materials Summit van Automotive NL op de automotive campus in Helmond op 5 april heeft Vereniging ION de ontwikkelingen op het gebied van automotive coatings toegelicht. Dit artikel is een verkorte weerslag van die presentatie.

Coatings hebben in de automotive diverse functies. Niet in de laatste plaats moet de bolide er mooi uitzien. Echter, een belangrijke reden voor het toepassen van coatings zijn het voorkomen van corrosie en het verkrijgen van materiaaleigenschappen die het onderliggende substraat niet van nature (individueel) heeft. Zo worden coatings gebruikt om hoge temperaturen te weerstaan in bijvoorbeeld het motorblok, worden coatings gebruikt om materialen slijtvast te maken, zoals de motor en de aandrijftrein, en om speciale effecten te krijgen zoals kleurwisselingen en anti-stick. Coatings kunnen ook gebruikt worden om energie om te zetten, om energie op te slaan en kunnen zelfreparerend zijn. 



Belangrijk is te vermelden dat metalen cruciaal voor de coatings zijn. Denk hierbij aan chroom (ook Chroom VI), kobalt, nikkel en dergelijke. Maar ook nano- additieven of -coatings worden steeds breder toegepast. Dit vraagt wel om aandacht. Er worden in de oppervlaktebehandelende branche veel SVHC-stoffen (substances of very high concern) en CMR-stoffen (carcinogeen, mutageen of reprotoxisch) gebruikt. Het veilig gebruik van deze stoffen is voorwaardelijk en vraagt dus om mensen met vakkennis en de juiste processen en hulpmiddelen zoals persoonlijke beschermingsmiddelen. Hierbij geldt steeds het uitgangspunt: vervangen als het kan en autoriseren als het moet. Naast de traditionele natlak zijn er veel innovaties. Zo zijn er natlakken die aanvullende specificaties hebben, maar ook lichtgewicht kunnen zijn. Als men de vluchtige organische oplosmiddelen wil voorkomen, dan kan gekozen worden voor poedercoating. Een alternatief voor een grondlaag kan een KTL (kathodische tauchlackierung) zijn, maar ook lage temperatuur verzinken is een optie.



Voor metallische lagen kan gekozen worden voor motoren, zoals een pvd/cvd (vacuüm depositie) coating, voor trailers en aanhangers het thermisch verzinken (maar zie ook het artikel over Steur op pagina 36) en voor lagers DLC-coating (diamond like carbon). Ook kan men anodiseren (alleen voor aluminium), waarbij opgemerkt wordt dat er inmiddels anodiseerlagen zijn die resistent zijn tegen de agressieve middelen in wasstraten. 



Voor tijdelijke coatings kan gebruik worden gemaakt van wrapping. Dit kan met een folie of met een stroperige natlak. De wrap kan later (eenvoudig) worden verwijderd. Overigens is internet een belangrijke bron van inspiratie. Toch moet men kritisch zijn op de geboden informatie. Er zijn diverse practical jokes te vinden waarbij

coating een hoofdrol speelt. 



Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de WEEK van de OPPERVLAKTE TECHNOLOGIE 2018, van 13 tot en met 15 november te ’s-Hertogenbosch.