Jaap van Peperstraten

Autobussen, opleggers, hoogwerkers en allerlei andere professionele voertuigen uitrusten met een nanocoating na droogijsstralen als voorbehandeling. Die nanocoating is onder meer hydrofoob, vuilafstotend en corrosiebestendig. En dat alles bij een parallelle productie waarbij je geen productieverlies hebt zoals bij seriële productie. Dit is dagelijkse kost bij het bedrijf Steur waar met deze handelswijze ook hoog gescoord wordt op het gebied van duurzaamheid.

Bij aankomst pakt directeur Jack Steur meteen een behandeld plaatje van aluminium en eentje van rvs en houdt ze onder de kraan. Het water stroomt eraf, de oppervlakken voelen superglad aan. “Je ziet het: het oppervlak wordt niet nat. Dit komt door het droogijsstralen dat wij toepassen, gevolgd door de Chroom VI-vrije primer en de nanocoating. We passen dit onder meer toe op de aluminium binnenkant van trailers waarin groenten worden vervoerd. Normaal gesproken gaan groenten het zuur van het aluminium opnemen, maar door onze vinding komt dat zuur niet vrij. Maar ook passen we dit toe aan de buitenkant van trailers. Het voordeel daarvan is onder meer dat je verontreiniging er heel makkelijk van kunt afwassen.”

De nanocoating is een van de twee kernpunten van het verhaal. Het gaat om een coating waarin twee tegengestelde eigenschappen verenigd worden. Enerzijds is het een coating die hechting bevordert (op het substraat), anderzijds gaat die de hechting tegen (aan de buitenkant waardoor de druppel van de auto afrolt alsof die in de was staat). Steur legt nog maar eens het belangrijkste principe van nano uit: wanneer je iets kleiner maakt, wordt het oppervlak daarvan snel groter. “Een kubieke meter heeft een inhoud van duizend liter en een oppervlak van zes vierkante meter. Als je die kuub doormidden snijdt, heb je nog steeds duizend liter, maar het oppervlak is met twee vierkante meter toegenomen. Elke keer als je het geheel doormidden snijdt, komt er twee vierkante meter bij. Als je dit een miljard keer doet, zit je op twee miljard vierkante meter oppervlak terwijl de inhoud nog steeds duizend liter is als je het op elkaar stapelt. Maar ondertussen heeft het materiaal heel andere eigenschappen gekregen dan toen het oppervlak nog zes vierkante meter was. Als je bijvoorbeeld met staal was begonnen, dan heeft het staal bij nano helemaal geen invloed meer. Het enige wat van invloed is, is het oppervlak.”

Droogijs stralen bij Steur.
Geijsstraalde kipper laadbak

SURFACE FREE ENERGY

Het tweede kernpunt van het verhaal is droogijsstralen van het substraat wat als voornaamste doel heeft om de hechting van de coating te optimaliseren. Dit door te focussen op de polariteitswaarde van zowel de verf als het substraat: de ratio van de polariteit dient voor beide gelijk te zijn of elkaar zoveel mogelijk te benaderen. Door te stralen met droogijs, wordt de oxidelaag weggestraald en krijg je een superreactief substraat. Je krijgt dan deeltjes die iets missen en door het oppervlak heenschieten waarmee de surface free energy omhoog gaat. Gevolg hiervan is dat de druppel verf zich zoveel mogelijk uitspreidt, wat resulteert in een optimale hechting. Hoe de druppel op het substraat zit, wordt bepaald door de contacthoek en die hoek kan Steur meten. Het verschil tussen de twee contacthoeken moet minimaal twintig procent zijn.

“Door deze handelswijze krijg je een brandschoon substraat met een hoge surface free energy. Daardoor hecht de lak daar meteen op zonder dat je hoeft te schuren en een conversielaag hoeft aan te brengen, en zonder te passiveren en zonder de productie van chemisch afval. In 2013 hebben wij hier al patent op gekregen. Verder gebruiken we een Epoxy CF Chroom VI-vrije primer die geschikt is gemaakt voor toepassing op met droogijs gestraald aluminium. Deze primer is dun en elastisch. Als je een kras maakt dwars door het materiaal heen, dan komen uit de primer de kristallen die de kras beschermen. Je krijg dus geen filiforme corrosie, het blijft gewoon blank. We hebben dit meer dan 1500 uur met zoutsproei getest. De kras blijft blank, de kras blijft de kras en de verf blijft zitten. Dit is hartstikke nieuw. Na een droogtijd van een uur komt daarop de hydrofobe nanoclear als topcoat, een keramische blanke lak.”

Kipper laadbak na de afgeronde behandeling

BESPARING

Hij wijst er nog maar eens op dat dit werk (droogijs stralen, primer spuiten, aflak spuiten en drogen) allemaal in één dag en in één spuitcabine wordt uitgevoerd. Het basecoat-systeem duurt anderhalve dag. De topcoat is zowel beschikbaar in een zeer krasvaste keramische variant als een variant die ook nog eens hydrofoob en daarmee graffiti- en cementresistent is. Met dit systeem heeft Steur onder meer de onderkanten van veertig bussen op Schiphol behandeld. Op het asfalt ligt pekel die tegen het chassis aanvliegt, maar door de beschreven behandeling komt daar geen roest. Maar het wordt dus ook onder meer toegepast bij trailers aan de binnen- en buitenkant, Terex Genie hoogwerkers, bij aluminium Kipper Laadbakken en epoxy granulaat badkamermeubelen. Bij Steur staat zo’n Kipper Laadbak te glimmen van de lak. Dat glimmen is te danken aan het feit dat schuren geen onderdeel is van het laksysteem.

Steur opent een computerprogramma en laat een staatje van de gemeente Oosterhout zien. “Wij hebben hun hele wagenpark met nanoclear+ overgespoten: 15 trucks, zoutstrooiers enzovoorts. In de rekenmodule kunnen ze zelf hun eigen gegevens zetten en die vergelijken met de onze. Gebleken is dat de gemeente met dit systeem in vijf jaar tijd heel veel geld bespaart. Dit komt doordat die voertuigen niet terug hoeven te komen voor onderhoud of reparatie aan het oppervlak. Wij zelf hebben ook gigantisch bespaard door onze wasplaatsen dicht te gooien met cement, omdat we ze niet meer gebruiken. Alle werkzaamheden vinden nu in een spuitcabine plaats en we hebben dus geen logistiek gedoe meer met voertuigen die van hun plaats moeten voor een volgende behandeling. Ook zijn we overgestapt op ledverlichting. Gevolg: 30 procent meer licht en 60 procent lagere stroomkosten.”