Jaap van Peperstraten

Het programma van het European Technical Coatings Congres (ETCC) van 26 - 29 juni in Amsterdam is helemaal rond. Vier dagen lang wordt vanuit de hele wereld de nieuwste kennis samengebracht op het gebied van verf, grondstoffen evenals de nieuwste inzichten uit de coatingwetenschap en -technologie. Het ETCC2018 is het platform voor wetenschappers, technici en toeleveranciers uit de wereld van coatings.

De Nederlandse Vereniging van Verftechnici (NVVT) is de gastheer van het congres. De NVVT noemt het een uniek congres omdat het voor het eerst door vier internationale organisaties op het gebied van verf, technologie en wetenschap wordt georganiseerd. Ook de Federation of Associations of Technicians for Industry of Paints in European Countries, The Oil & Colour Chemists’ Association en de Coatings Science International (CoSI) tekenen voor de organisatie. Hierdoor ontstaat een breed opgezette organisatie en kennisuitwisselingsplatform voor technici, wetenschappers, coatingbedrijven en leveranciers van grondstoffen. Het ETCC2018 is in de Beurs van Berlage in Amsterdam. De organisatoren hebben een zeer uitgebreid lezingenprogramma samengesteld. Een bekende spreker is onder meer prof. dr. Ben Feringa die in 2016 de Nobelprijs voor scheikunde heeft gewonnen. Onder de titel dynamische functionele materialen presenteert hij de eerste resultaten van het geavanceerde onderzoekscentrum ‘Chemical Building Blocks Consortium’ waar een hoofdrol is weggelegd voor het programma over coatings en functionele materialen. Daarnaast zijn er talrijke lezingen over een grote verscheidenheid aan onderwerpen. Denk hierbij aan een lezing over watergedragen coatings en het proces van laagvorming; over multifunctionele polymeer coatingsystemen gebaseerd op nieuwe kationisch-verstorende amine monomeren, of een lezing over UV stabiele elektroforetische verven voor corrosiebescherming en structurele hechting.

CORROSIEBESCHERMING

Andere onderwerpen zijn onder meer verbeterde corrosiebescherming en duurzaamheid door silicaat-PMMA hybride coatings gemodificeerd met cerium en lithium; nieuwe ontwikkelingen in low bake matte poedercoatings; biobased bestanddelen en harsen voor coatings; actieve corrosiebescherming van epoxyester coatings die onder meer silica nanodeeltjes bevatten en een lezing over watergedragen acryl-polyurethane waterproof coatings voor daken die in lijn zijn met Europese standaarden. Ook is er aandacht voor monitoring van corrosie en van corrosiebescherming in onbehandeld en gecoat aluminium via optisch-elektrochemische hulpmiddelen, een lezing over anticorrosieve primers met gereduceerde zinkinhoud (effect van zinkpigment-modificatie) en een lezing over een onderzoek naar nieuwe duurzame oppervlaktebehandeling voor titaniumlegeringen om de hechtingsmogelijkheden te verbeteren voor toepassing in de luchtvaart.