Tijdens het OnderhoudNL Industrieel Event in Utrecht d.d. 19 juni 2024 zijn de bevindingen gepresenteerd van een praktijkonderzoek naar de effectiviteit van de Bresle-test, een methode om oplosbare zouten op gestraalde oppervlakken te meten. Deze methode is cruciaal voor de duurzaamheid en effectiviteit van verfsystemen. De volledige rapportage is nu beschikbaar voor download, zie rechts van dit bericht.

Presentatie van de onderzoeksresultaten
Léon van den Ende, betrokken bij de werkgroep die de betrouwbaarheid van de Bresle-test onderzocht, en tevens Export Manager bij EP Power Grit, presenteerde de onderzoeksresultaten. Hij benadrukte dat gestraalde staaloppervlakken soms worden afgekeurd vanwege een te hoog zoutgehalte, zoals gemeten met de Bresle-test.

Invloed van zout op roestvorming
De Bresle-test meet het zoutgehalte door de geleidbaarheid van een oplossing te bepalen; hoe meer zout, hoe hoger de geleiding, wat op een verhoogde kans op roest zou kunnen wijzen. Echter, niet alle zouten zijn even schadelijk voor staaloppervlakken. Soms wordt een oppervlak afgekeurd vanwege hoge geleidbaarheid, terwijl het in werkelijkheid niet corrosief hoeft te zijn.

Beperkte zekerheid van de Bresle-test
Het onderzoek, gestart in 2021 door OnderhoudNL Industrieel in samenwerking met Vereniging ION, analyseerde diverse straalmiddelen op hun chloridegehaltes. Het bleek dat de Bresle-test niet altijd onderscheid maakt tussen schadelijke en niet-schadelijke zouten. Andere zouten kunnen ook voor verhoogde geleidbaarheid zorgen.

Aanvullende testen nodig
Bij overschrijding van de toegestane zoutgehaltes, gemeten met de Bresle-test, wordt aanbevolen om aanvullende tests uit te voeren. Specifieke ionentests, zoals de CSN-test, kunnen dan bepalen of de zouten daadwerkelijk chloriden of sulfaten zijn. Deze aanpak zorgt voor een nauwkeuriger beoordeling van de geschiktheid van het oppervlak voor coating.

Officieel onderzoek als referentie
Het is een belangrijke stap dat OnderhoudNL en Vereniging ION nu een officieel onderzoek beschikbaar hebben gesteld. Applicateurs kunnen hiernaar verwijzen bij discussies over de kwaliteit van gestraalde oppervlakken en de toepasbaarheid van coatings. Dit versterkt de betrouwbaarheid en consistentie binnen de sector.

De Bresle-test wordt uitgevoerd volgens NEN-EN-ISO 8502-6:2020 (extractie) en NEN-EN-ISO 8502-9:2020 (berekening).