Op 1 mei 2016 is de inschrijving  geopend voor de ION Borghardt Award 2016. De thema’s waar dit jaar de aandacht op gelegd wordt zijn  'ketenoptimalisatie' en 'innovatief bij markintroductie'.

Ketenoptimalisatie
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Om de BV Nederland concurrerend te houden moet de hele keten sterk zijn. Hier kan een toeleverancier, een laboratorium, maar ook de applicateur een belangrijke rol in spelen. Met andere woorden, wat doet een bedrijf om de ketenpartners te ontzorgen, de kwaliteit hoog, de traceerbaarheid goed en de kosten laag te houden.

Innovatief bij marktintroductie
Hoewel uiteraard ook ontwikkelprojecten zijn toegelaten, willen we hier vooral benadrukken dat onderzoek gevolgd moet worden door een marktintroductie en dus een reële markt moet bedienen. Immers het bedienen van een markt leidt tot omzet. En hier wil de jury graag zien dat er nieuwe wegen bewandeld worden. Dit kan zowel in productietechniek, alsook in product-marktcombinaties.

Criteria
Hoewel de aandacht dit jaar vooral op deze 2 onderwerpen wordt gelegd, is elke inzending met als uitgangspunt oppervlaktetechniek, een potentiele kanshebber. Een aantal steekwoorden als hulpmiddel daarbij zijn:

• People, Planet en Profit
  • Ketenoptimalisatie
  • Nieuw in de markt
  • Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
  • Innovatief
  • Energiebesparing
  • Ontzorgen van de klant
  • Marktpotentie
  • Arbeidshygiëne/veiligheid
  • Marktbelang; beantwoord dit een marktvraag
  • Duidelijkheid en begrijpbaarheid

Opgemerkt wordt nog dat veel bedrijven goede ideeën hebben en baanbrekend bezig zijn. Bescheidenheid blijkt regelmatig een reden te zijn om het betreffende voorbeeld niet in te dienen. Ten onrechte blijkt vaak. Daarom bij deze de oproep om ook voor uw gevoel niet zulke baanbrekende innovaties, toch in te sturen. Ook studenten worden nadrukkelijk uitgenodigd om hun innovatieve idee in te zenden.

Jury 2016
In het meinummer van het Vakblad Oppervlaktetechnieken zullen we de jury aan u voorstellen. De jury zal weer onder voorzitterschap staan van dr. ir. Arjan Mol; Universitair Hoofddocent Corrosietechnologie en Elektrochemie, afdeling Technische Materiaalwetenschappen aan de TU Delft.

Aanmelden
Aanmelden voor de ION Borghardt Award kan vanaf 1 mei en staat open tot 1 september 2016. De genomineerden zullen tijdens de Vakbeurs Surface en Week van de Oppervlaktetechnologie 2016 (4 - 6 oktober te ’s Hertogenbosch) op een walk of fame geplaatst worden. Tijdens de openingsceremonie van de Week van de Oppervlaktetechnologie op 4 oktober zal de winnaar bekend worden gemaakt.

Wat levert een ION Borghardt Award u op?
In de aankondigingen van de Week van de Oppervlaktetechnologie en de Vakbeurs Surface zal aandacht worden besteed aan de genomineerden. Tevens zullen de genomineerden tijdens de Vakbeurs Surface op de ION Borghardt Award expositie (recht tegenover de stand van Vereniging ION)  aandacht krijgen en in de beurs/evenementscatalogus geplaatst worden.

De winnaar ontvangt naast de award, de eeuwige roem en de plaquette, ook media-aandacht in onder andere het Vakblad Oppervlaktetechnieken. Het betreft onder andere een groot redactioneel artikel waarin het belang van uw inzending wordt weergegeven.

Indien de studentenprijs uitgereikt wordt (dit ter beoordeling van de jury), is er voor de winnaar, naast de eeuwige roem en een plaquette, een geldprijs van € 500,- beschikbaar. Uiteraard zal ook over deze innovatie een artikel in het Vakblad Oppervlaktetechnieken verschijnen.

De Award
De ION Borghardt Award wordt deze editie speciaal gemaakt door beeldend kunstenaar Marcel Bastiaans uit Oischot. In het meinummer van het Vakblad Oppervlaktetechnieken zullen we Marcel en de Award aan u voorstellen en een aantal van zijn werken laten zien. Daarnaast zal Marcel invulling geven aan het project Kunstenaars in de Oppervlaktetechnieken. Marcel is daarmee de opvolger van beeldend kunstenaar Marga Janssen uit Overloon.

Zie ook: http://vereniging-ion.nl/jury-borghardt-award-bekend

Winnaar 2014

Heras lanceerde de hekwerklijn Grence: een nieuwe generatie spijlenhekwerk qua duurzaamheid en prijsstelling. Grence is het resultaat van de gecombineerde productiemethoden ‘Heras Stent Technology’ en ‘Twist Lock’. Deze innovatie maakt lassen overbodig en zorgt voor een fraaiere afwerking. De methode vereist veel minder zink, is minder arbeidsintensief en reduceert intern transport. Door het gehele productieproces kan de CO2-uitstoot tot maximaal 70% verminderen ten opzichte van conventionele oplossingen. Zie voor meer informatie: http://vereniging-ion.nl/winnaar-ion-borghardt-award-heras-bv-uit-oirschot