Het hierna genoemde onderzoek wordt geleid door het CDI (Cobalt Development Institute, gevestigd te Guildford, Surrey (UK)), en wordt ondersteund door CETS (European Committee for Surface Treatment, gevestigd te Leuven (B)) en Vereniging ION, alsmede brancheverenigingen in diverse andere Europese landen.

Als u Kobalt gebruikt (als metaal, processtof of onbedoeld bijproduct van uw proces) en (nog) geen lid van Vereniging ION bent, verzoeken wij u om contact met ons op te nemen. Ook uw informatie is relevant voor de positie van Kobalt in en de continuïteit van de maakindustrie van Nederland.

Om het onderzoek uniform over de landen uit te voeren heeft de ZVO (Zentralverband Oberflächentechnik, gevestigd te Hilden (D)) een werkdocument ontwikkelt. Hiervan heeft u nu de Nederlandstalige toelichting voor u.

Kobalt is voor de oppervlaktebehandelende branche een relevante stof. Onder andere is het terug te vinden in:

• Pigmenten ((poeder)coatings)
  • Kleurstoffen bij anodiseren
  • Emaille – grondemails
  • Galvano - zink-kobalt baden; nikkel-kobaltbaden; tin-kobaltbaden
  • Tampongalvaniseren
  • Galvanoplastiek
  • Stroomloze neerslagen van Kobalt in de elektronica
  • Polijstbaden (voor aluminium)
  • Keramische materialen bij het vlamspuiten
  • Oplassen van Kobalt-bevattende RVS-soorten
  • Toevoeging in fosfaatlagen (als chemische voorbehandeling)
  • PVD/CVD
  • Warmtebehandelingen van staal

Alleen beschikbaar voor leden van Vereniging ION.