Toen Vereniging ION op 1 januari 2014 van start ging, werden alle bloedgroepen van de oppervlaktebehandelende branche bij elkaar gebracht. Dat gaf een veelheid aan verschillende groepen bedrijven, verschillende technologieën en verschillende toepassingsgebieden. Een stortvloed aan informatie zou het gevolg zijn waarbij het individuele lidbedrijf zijn/haar weg maar moest vinden in de brei aan informatie.

Om dat te voorkomen heeft Vereniging ION toen een kleurcodering aangebracht aan de informatie in bijvoorbeeld het vakblad Oppervlaktetechnieken en op de website. Als de titel van het betreffende artikel al niet een aanwijzing gaf voor wie de informatie relevant was, dan toch in ieder geval de kleurcodering. Inmiddels zijn we 7 jaar verder en is het gebruik van de kleurcodering voor de één een gewoonte, en voor de ander onbekend geworden. Daarom hier nogmaals de uitleg:

• Als een artikel voorzien is van de kleur oranje, dan is het informatie die relevant is voor iedereen in Nederland die iets heeft met oppervlaktetechnologie. Uiteraard zal het voor de één relevanter zijn dan voor de ander, maar iedereen heeft ermee te maken.
  • Als een artikel voorzien is van de kleur groen, dan is de informatie vooral relevant voor de (sector applicateurs) organische deklagen.
  • Als een artikel voorzien is van de kleur blauw, dan is de informatie vooral relevant voor de (sector applicateurs) elektrochemische en metallieke deklagen.
  • Als een artikel voorzien is van de kleur geel, dan is de informatie vooral relevant voor de (sector) toeleveranciers.
  • Als een artikel voorzien is van de kleur magenta, dan betreft het meestal verenigingsnieuws of is de informatie relevant voor alle ION leden.

Op de nieuwspagina's van de website van Vereniging ION zijn overigens meer aanwijzingen te vinden. Aan de rechterzijde van de pagina vindt u de taxonomie en de eventuele bijlagen. De taxonomie zijn de tags die Vereniging ION aan de pagina heeft meegegeven. De bijlagen zijn (meestal) de onderbouwing van het nieuwsitem of de stukken (brieven, rapporten, enzovoort) waar het over gaat. Dat is het dus de echte verdieping.

Uiteraard is er niets op tegen om artikelen te lezen die niet specifiek voor jou bedrijf of jou als persoon relevant zijn. Maar je kunt op deze manier al wel een voorselectie maken als je tijd tekort komt om alles te lezen.