Vereniging ION

Eerst je drie slagen in de rondte stralen om je poedercoatwerk gedaan te krijgen, daarna zelfs straalcapaciteit overhouden. In een notendop is dat het verhaal bij Hessels Coating in Breda. Door de aanschaf van een zeer grote rollerbaanstraalautomaat wist het bedrijf een einde te maken aan het structureel overwerken. Wat is dat voor straalautomaat en hoe werkt hij precies?

Hessels Coating is gespecialiseerd in poedercoating en voert daarvoor straalwerk uit. Dat doet Hessels op drie manieren: via een carrousel straalautomaat, via de rollerbaanstraalautomaat en handmatig als het gaat om heel grote objecten of producten met sterk afwijkende vormen. De rollerbaanstraalautomaat is afgelopen zomer geïnstalleerd. Voor die tijd moesten de medewerkers 80 uur in de week stralen voor een normale poedercoatproductie van 38 uur per week; nu is daarvoor nog maar 25 uur straalwerk per week nodig. “De carrousel straalautomaat hadden we in 2015 aangeschaft, maar dat nam niet weg dat er op vele avonden en in de weekenden overgewerkt moest worden”, zegt Arjen Hessels. “Het was overduidelijk dat het zo niet langer kon, de medewerkers hebben ook een privéleven en voldoende vrije tijd nodig.”
Arjen voert samen met Rob Gijsen de directie van Hessels Coating. Lange tijd was het een familiebedrijf, maar per 1 januari 2017 heeft Rob Gijsen het aandelenpakket van Arjens vader overgenomen. Rob is ook eigenaar van Gijsen Poedercoating in Purmerend. Vanaf de zomer van 2016 was hij regelmatig in Breda te vinden om te ontdekken of hij en Arjen samen door één deur zouden kunnen. Rob Gijsen: “We hebben uitgebreid en zorgvuldig aan elkaar gesnuffeld en dat is ook nodig als je directielid wordt van een bedrijf dat tot dan toe bekend stond als een familiebedrijf. De kennismakingstijd heb ik ook benut om op zoek te gaan naar verbeterpunten. De investering van de carrousel straalautomaat vond ik niet juist, omdat die niet of nauwelijks de capaciteit verhoogde. Al vroeg in 2017 gingen we systematisch op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden in het straalwerk. Zo kwamen wij uiteindelijk uit bij Rösler in Duitsland.”

ROLLERBAANSTRAALAUTOMAAT

Bij Rösler was men ver gevorderd met het ontwikkelen en in elkaar zetten van een grote rollerbaanstraalautomaat die het pronkstuk moest worden op de open dag van Rösler Benelux, vorig jaar mei in Oss. Het ging om een compleet nieuwe straalautomaat die eigenlijk precies paste in de behoefte van Hessels Coating. Na stevig onderhandelen stond de kersverse directie na enige tijd buiten met een getekende opdracht: niet alleen voor de rollerbaanstraalautomaat, maar ook voor alle mogelijke bijbehorende toeters en bellen. Zo heeft de straalautomaat bijvoorbeeld een zelfreinigend systeem en verzorgt hij zelf de toevoeging van het straalmiddel. “Het was zó duidelijk dat we het stralen moesten gaan optimaliseren”, zegt Arjen Hessels. “Bovendien konden we een goede prijs afspreken, omdat Rösler de straalautomaat na de open dag liever niet mee terugnam naar Zuid-Duitsland. Daarnaast was het ook hun visitekaartje: nergens anders in Nederland staat zo’n machine. De rollerbaanstraalautomaat is 30 meter lang, 7,5 meter hoog en heeft een productiebreedte van anderhalve meter. De automaat heeft vier werpwielen, vier turbines, die allemaal frequentiegestuurd zijn, zodat we die helemaal kunnen inregelen zoals we willen. Je kunt de gewenste reinheid zelf instellen, afhankelijk van de wens van de klant en de toepassing van het product. Ook zit er een werkstukreinigingssysteem op, om het straalgrit dat achterblijft te verwijderen. We gebruiken het straalmiddel shot; dit wordt afgezogen en zeker wel vijftien keer hergebruikt.”

OMZETVERHOGING

De straalinstallatie heeft onder meer een teleanalysesysteem met modem, een controle werkstuktoevoer, een inspectieplatform met ladder, een cascadescheider en een automatische straalmiddelnadosering. Een normale bandsnelheid is twee meter per minuut, maar dit wordt eigenlijk volledig bepaald door het type product. Voor ieder product wordt een programma gemaakt met onder meer de doorlooptijd. Als datzelfde product van diezelfde klant later opnieuw op de band komt, hoeft men alleen het bijbehorende programma op te roepen en in te schakelen. Na de installatie vorig jaar heeft Rösler vier à vijf dagen meegelopen om de medewerkers te instrueren over de werking, het opstellen en invoeren van programma’s, het uitvoeren van onderhoud en het oplossen van storingen. De automaat vergt de inzet van twee medewerkers: één aan het begin en één aan het eind van de band. Zij moeten de producten erop zetten en eraf halen. Het stralen zelf gebeurt dus geheel automatisch. Vergeleken met handmatig stralen is er een megatijdwinst.
Rob Gijsen: “Momenteel stralen we hier in totaal ongeveer 150.000 vierkante meter per jaar. De rollerbaanstraalautomaat betekende wel een flinke investering, maar als je bedenkt dat de kosten van personeel ongeveer 45 procent van je omzet bedragen, wordt wel duidelijk dat die investering snel wordt terugverdiend. Bovendien hebben we hierdoor de capaciteit sterk vergroot. Het afgelopen jaar hebben we een omzetverhoging tussen de 25 en 30 procent gerealiseerd. Met het oog op de groei hebben we vorig jaar achter ons bedrijf 1.500 vierkante meter asfalt laten leggen, dat twee weken later helemaal vol stond. We hebben nu 3.500 vierkante meter productie-oppervlak. De groei is voor een deel ook wel verklaarbaar doordat het onder meer met de bouwsector weer goed gaat.”

STRAALMIDDEL

Hessels heeft 22 medewerkers. Heel veel straalen poedercoatwerk bij het bedrijf is bouwgerelateerd en betreft bijvoorbeeld balken en leuningen. Daarnaast werkt men voor de apparatenbouw, machinebouw, kassenbouw en transport en logistiek. Voor de plaatsing van de rollerbaanstraalautomaat is een deel van een naburig pand gehuurd. Een voordeel van de automaat is namelijk ook dat er geen put in de betonvloer nodig is, zoals bij veel straalmachines wel het geval is. De automaat is dus relatief makkelijk op te pakken als het bedrijf in de (nabije) toekomst wellicht gaat uitbreiden op eigen terrein.
De producten krijgen na het stralen een één of tweelaags poedercoatbehandeling. Ook is er een kleine afdeling voor het schooperen. Het stralen daarvoor gebeurt met de hand, omdat het schooperen een reinheid van SA 3 vereist, wat niet te realiseren is via een straalautomaat.
Nogal uitzonderlijk is dat in de vrije straalcabine altijd met rvs wordt gestraald. Hessels heeft voor een dergelijk straalmiddel gekozen, omdat het veel langer meegaat, tot minder stofontwikkeling leidt in de straalcabine, wat op zijn beurt weer leidt tot een beter zicht. Dit leidt weer tot energiebesparing, omdat er dankzij de verminderde stofontwikkeling minder afzuigcapaciteit nodig is. Ook de kwaliteit en kwantiteit van de straalproducten nemen toe.
Moest men vroeger allerlei toeren uithalen om de levertijd te halen, nu heeft men de levertijd van vier tot zeven werkdagen weer helemaal in de vingers. Arjen Hessels: “Door de veranderingen is het werk veel gestroomlijnder geworden en kunnen we ons ook goed richten op de planning. Alles staat of valt met een goede planning. Tot voor kort leek het wel alsof alles haastwerk was, alsof men ‘s nachts nog heeft staan lassen om het ‘s morgens bij ons te brengen als spoedklus. We willen niet meer dat klanten zomaar aan komen scheuren met spoedjes en haastwerk. Als we niet van tevoren weten wat we krijgen, kunnen we niet goed plannen om het op tijd af te leveren. Daar hameren we bij de klanten best wel op. Als de klant niet kan plannen, hoe kunnen wij dan plannen?”

RUST

Hij vervolgt: “We zeggen: overleg nou even, je weet wanneer je eraan gaat beginnen en kunt dus goed inschatten hoelang je ermee bezig zult zijn. En dus ook wanneer je het bij ons gaat aanleveren. Als we dat ruim van tevoren weten, komt het helemaal goed. We hebben in juli 2017 de automatisering vernieuwd, inclusief de planning. Daardoor kunnen we nu heel strak draaien. Momenteel wordt het overgrote deel van de werkzaamheden binnen de afgesproken tijd gerealiseerd, omdat de opdrachten netjes van tevoren zijn aangekondigd. Het lijkt een beetje op het opvoeden van de klant. De klant houdt daar niet van, want die wil alles zelf kunnen bepalen. Maar uiteindelijk levert het voor beide partijen veel voordelen op, zoals rust in de organisatie.”
Die rust is merkbaar op meerdere fronten. Ten eerste komt het werk niet meer neer op ‘gekkenwerk’ om de levertijd te halen. Ten tweede is er nu meer ruimte om te schuiven in de planning en om kleine tegenslagen op te vangen. Ten derde leidt de toegenomen rust tot minder incidenten en zelfs tot rust in de betalingen. Daarnaast is ook meer rust ontstaan doordat de onderneming zelf een vrachtwagen heeft aangeschaft. “Sommige klanten hebben een klein vrachtwagentje en rijden soms zes keer per dag op en neer, met een dito hoeveelheid bonnetjes en laaden losmomenten als gevolg. Met onze eigen vrachtwagen daalt dit enorm en kunnen we bijvoorbeeld trailers omwisselen (dagwissels) en transporten combineren. Daarnaast werkt de eigen vrachtwagen risicoverlagend: er staan minder producten op het buitenterrein, waardoor de kans dat er iemand per ongeluk tegenop rijdt navenant lager is. Kortom, ook de vrachtwagen draagt bij aan verdere optimalisatie.”