Transportcoatings als tijdelijke bescherming

Jaap van Peperstraten

Staal en verzinkt staal krijgt vaak een zogenoemde transportcoating als het materiaal ongecoat verstuurd wordt. Dit kunnen enerzijds onderdelen zijn die na de mechanische voorbehandeling niet direct een conserveringssysteem krijgen, maar ook substraten die rechtstreeks van een staalleverancier komen. Deze transportcoatings zijn nodig om het (verzinkt) staal te beschermen tegen corrosie, zoals vliegroest of witroest.

Hiermee kunnen onderdelen tijdelijk binnen of buiten worden opgeslagen in afwachting van verdere oppervlaktebehandeling. Probleem is dat sommige transportcoatings lastig te verwijderen zijn en hierdoor de voorbehandeling kunnen verstoren. Een goed voorbeeld is verzinkt staal dat (veelal vanuit het buitenland) wordt aangeleverd met een chromaathoudende passivering. Een prima transportbescherming, echter lastig te verwijderen. In andere gevallen worden olieachtige producten toegepast. Dit vergt intensieve reiniging voor het coatingproces. Ook bij Heras hekwerken ervaart men soms problemen op het gebied van lakhechting door een lastig te verwijderen transportcoating. Overleg met de chemieleverancier is in dit soort gevallen gewenst om te kijken hoe de chemische voorbehandeling geoptimaliseerd kan worden, gelet op de wisselende omstandigheden. Wanneer duidelijk is wat de aangebrachte transportcoating is, kan hier de juiste reinigingsmethode voor worden gekozen. Ook Hollandia Infra, één van Nederlands grootste producenten van stalen constructies voor infrastructurele projecten, worstelde hiermee. Ook zij werden regelmatig geconfronteerd met corrosie als onderdelen na het stralen en schuren tijdelijk werden opgeslagen. Hoe zou dit anders kunnen? Deze vraag is ongeveer drie jaar geleden samen met AD Chemicals opgepakt voor een ontwikkeltraject waarbij onderzocht is hoe de producten van AD dit probleem zouden kunnen oplossen. “Van meet af aan was het de bedoeling dat er een oplossing moest komen die iedereen heel eenvoudig kan toepassen zonder dat er dure installaties voor nodig zijn.” Dit zegt Roland van Meer, business unitmanager bij AD Chemicals. “Wat bij dit soort bedrijven meespeelt, is dat ze vaak niet gewend zijn om met chemie te werken. Er moest dus een methode komen die iedereen zou moeten kunnen gebruiken. De oplossing is uiteindelijk gevonden in een éénstaps inneveltechniek (of wipe) waarmee een flinterdunne passivering (vergelijkbaar met een conversiecoating) wordt opgebracht die in de meeste gevallen niet verwijderd hoeft te worden voordat het conserveringssysteem wordt aangebracht. Deze laag is dus direct overcoatbaar.

Een man op een ladder die een coating aanbrengt

PASSIVEERMIDDEL ALS TRANSPORTCOATING

Bij de inneveltechniek blijft de mechanische voorbehandeling gewoon bestaan, maar kunnen de behandelde producten intern in een bedrijfshal worden opgeslagen zonder dat men zich zorgen hoeft te maken over corrosie. Het innevelen kan met een conventioneel spuitpistool met bovenbeker. Via deze inneveltechniek wordt heel dun een op chroom-3 gebaseerd product (passiveermiddel) aangebracht dat makkelijk uitvloeit en in de metallische structuur van het materiaal kruipt waardoor vliegroest en witroest

wordt voorkomen. Het middel is waterdun en droogt binnen enkele minuten op. Het is een multi-metal product, toepasbaar op (verzinkt) staal en aluminium. Een filmpje over de toepassing is onderaan te vinden.

Roland van Meer: “Sinds een jaar of twee wordt het in de praktijk toegepast bij bijvoorbeeld de trailerbouw, hekwerken, chassis, stalen balken, kozijnen, reparatie en onderhoud. Heras hekwerken onderzoekt momenteel of deze nieuwe techniek voor hun bedrijfsproces geschikt is of dat zij het opleggen aan hun toeleveranciers. Door deze slimme tijdelijke bescherming kan de keten geoptimaliseerd worden waardoor efficiëntie, kwaliteit en kosten beter beheerst worden.”

Reacties