Jaap van Peperstraten

Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit spelen een belangrijke rol in uw organisatie. Op de ION Dag van de Ondernemer zal hierover een presentatie worden gegeven. Hier alvast een voorproefje inclusief enkele praktische tips.

Op de werkvloer zijn er alarmerende cijfers. In Nederland is het verzuim 3,8%, waarvan een derde wordt veroorzaakt door mentale gezondheidsproblemen (stress), meldt één op de zeven werknemers jaarlijkse burn-outklachten, ervaart 57% van alle medewerkers in Nederland een hoge werkdruk, voelt 63% zich niet betrokken bij hun baan en scoort 29% laag op vitaliteit(1).

Als we dit zouden vertalen naar een professioneel voetbalteam, dan zijn er elke wedstrijd twee spelers met klachten van overbelasting, dreigen zes spelers onder de spanning te bezwijken, willen er zeven eigenlijk helemaal niet op voetbal zitten en zijn er drie structureel niet fit. Als coach van zo’n team of eigenaar van de club zou u daar direct iets aan willen doen. Hoe zit dat met uw organisatie?

LFT coating industrie

Ook bij LFT coating industrie, waar ik de afgelopen drie jaar heb gewerkt, vroeg duurzame inzetbaarheid om aandacht. De aanleiding was de hogere gemiddelde leeftijd van het personeel in combinatie met de steeds hoger wordende pensioengerechtigde leeftijd en een oplopend ziekteverzuim. Daarnaast is LFT coating industrie gegroeid van een klein team naar ruim 35 medewerkers met verschillende nationaliteiten.

Vanaf begin 2017 is LFT met alle medewerkers in groepen en individueel gaan praten over thema’s als werksfeer, werkprocessen, communicatie en gezondheid. Op basis daarvan is onder meer gezamenlijk gedefinieerd wat belangrijk is voor een goede werksfeer, wat ook is doorvertaald naar de functieprofielen en functioneringsgesprekken. Door gratis fruit ter beschikking te stellen en korting te geven op een sportabonnement wordt indirect gecommuniceerd dat het bedrijf een gezonde levensstijl belangrijk vindt. De medewerkersbijeenkomsten zijn nieuw leven ingeblazen en er is een apart medewerkersportaal op de website voor (in)formele communicatie. Het resultaat van dit alles is een betere samenwerking, meer werkplezier en een lager kortdurend verzuim.

Dit voorbeeld laat zien dat werken aan duurzame inzetbaarheid niet ingewikkeld is. Het is vooral een kwestie van anders omgaan met de dingen die er al zijn. Maar duurzame inzetbaarheid heeft voor ieder bedrijf een andere betekenis en vraagt om specifieke oplossingen. Het is belangrijk om eerst te onderzoeken welke zaken in uw organisatie spelen en om samen kansen te bepalen.

Een paar tips

Enkele algemene tips waarmee u direct aan de slag kunt: zet duurzame inzetbaarheid en vitaliteit op de agenda. Creëer samenhang tussen de reeds bestaande activiteiten en communiceer dit. Betrek medewerkers bij deze vernieuwde aanpak. En deel informatie, bijvoorbeeld tijdens een medewerkersoverleg, en vier samen successen. Een goed functionerend team is een belangrijke voorwaarde om met de voortdurende veranderingen om te gaan!

De auteur van deze tekst verzorgt op de ION Dag van de Ondernemer een presentatie. Meld u aan via de website.

(1) TNO/CBS – Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden/ De Werkgevers Enquête Arbeid