Jaap van Peperstraten

In de voedselverwerkende industrie wordt vanuit hygiënische overwegingen louter gewerkt met rvs waar in de regel een oppervlakteruwheid gewenst is van tussen Ra 0,2 – 0,6. Niet alleen de oppervlakteruwheid is van belang, maar ook de reinen reinigbaarheid van het rvs. Om aan deze wensen te voldoen, is na jaren van uitzoeken en testen een nieuwe natstraalmethode ontwikkeld dat volgens de ontwikkelaar voldoet aan de EHEDG-norm. Tijd dus voor een kennismaking.

EHEDG staat voor European Hygienic Engineering & Design Group, en vertegenwoordigt een richtlijn voor machines in de voedingssector gelet op hygiëne en voedselveiligheid. De juiste oppervlakteruwheid is van groot belang om de groei van micro-organismen op rvs-oppervlakken tegen te gaan. In 2018 is het bedrijf PROFFSS van start gegaan (Profile Finished Stainless Steel) dat daartoe een methode heeft ontwikkeld die klanten zelf op hun locatie kunnen toepassen. Grondlegger van PROFFSS is Cees Kalfsvel, eigenaar/directeur van Kalfsvel Metaalcoating. “Ongeveer vier jaar geleden werd ik benaderd door een klant uit de voedingsmiddelenindustrie die een bepaald reinigingsprobleem had en geconfronteerd werd met te lange wachttijden waardoor zijn proces in gevaar kwam. Zo’n klant wilde ik niet teleurstellen, dus ik ben aan de slag gegaan en heb een team samengesteld vanuit verschillende disciplines. Ik weet heel veel van straalketels. We hebben een speciale ketel gekocht die we heel lang constant hebben aangepast totdat we een betrouwbaar procedé hadden middels stralen. De uitdaging is een oppervlakprofiel te creëren van tussen de 0,2 en 0,6 Ra. Onder de 0,2 is het rvs-oppervlak te glad en gaan de bacteriën eraan plakken. Ruwer dan 0,6 is ook niet goed, want dan gaat de bacterie in de holtes zitten. Wat wij bij een ruw oppervlak op microschaal doen, is de toppen afvlakken en uitrollen, een golvend landschap dus. Daarmee krijg je een veel hogere rein- en reinigbaarheid van het rvs-profiel.”

3D Display Stainless Steel Surface

JUISTE COMBINATIE
Het kostte veel tijd om de juiste combinatie te vinden van de waterige straalmedia, juiste werkdruk en juiste omgevingscondities voor het uitvoeren van het proces. Maar nu dit allemaal bekend is, lijkt het allemaal tamelijk eenvoudig. Het proces kan de klant zelf doen in eigen huis,
maar wel in een cabine, bijvoorbeeld een container, die aan de binnenzijde bekleed moet worden met kunststof of betonplex platen om corrosiebesmetting op het rvs te voorkomen. Daarin moet verder een kleine afzuiger geplaatst worden om onderdruk te creëren en een voorziening om het straalmiddel op te vangen voor hergebruik. De samenstelling van het straalmiddel is het geheim van de smid. Cees Kalfsvel: “Het gaat om een bepaalde mix van water en glasparels dat wij ontwikkeld hebben en waarop een patent is aangevraagd. Die mix is het allerbelangrijkste. We brengen niks op, maar een vlekvrij profiel aan waardoor vervuiling zich minder hecht. De oppervlakteruwheid kan wel tot pakweg 2,5 Ra bedragen, maar door onze behandeling krijg je een veel hogere rein- en reinigbaarheid met goede resultaten voor de gewenste hygiëne in de voedingsmiddelenindustrie.”

Meer informatie:
www.proffss.com/nl