Op zich is productclassificatie niet nieuw, maar de staalindustrie werkt er nog niet mee. Na een grondige analyse en een lange aanlooptijd lijkt het er nu toch van te komen. Onder aanvoering van de Staalfederatie, directeur Rob Greve, zijn er enkele hoopvolle pilots uitgevoerd. Om te zien hoe dit kan helpen in het echt, werd op 14 december 2016 een excursie georganiseerd naar het distributiecentrum van de Technische Unie (TU) in Alphen aan de Rijn. Daar wordt al jaren gewerkt met artikelclassificatie en hebben ze in de afgelopen 20 jaar erg veel ervaring opgedaan.

Om 10.00 uur verzamelt de groep zich en gaan 25 aan de staalhandel gerelateerde bedrijven naar de presentatieruimte. De gastheer, Johan van den Brink, vertelt van de weg die de TU heeft afgelegd om de huidige positie te bereiken. De cijfers zijn indrukwekkend. Per dag worden gemiddeld 80.000, maar in toptijden wel 120.000 orderregels verwerkt. Elke dag worden klanten voorzien van hun bestelde items onder de voorwaarde, voor 20.00 uur besteld de volgende dag op locatie. Dat betreft elke dag ongeveer 11.000 leveringen. Toch is de leveringsperformance hoog. De servicegraad is >97,5% (order 100% compleet en 100% op tijd). De klant kan door middel van een track & trace systeem volgen waar zijn levering is, en kan zelfs aangeven hoe laat de levering verwacht wordt. Het systeem genereerd automatisch de optimale route voor de 250 vrachtwagens. Overigens wordt niet alles uit Alphen aan de Rijn geleverd. Er is nog een tweede distributiesysteem, 20 overslagpunten en honderden leveranciers waar producten van op order geleverd worden. Een formidabele logistieke prestatie, dat alleen mogelijk is met het onderliggende systeem van productclassificatie en een goed samenwerkende supply chain en transparantie.

Na de presentatie is er een bezoek aan het logistieke centrum gebracht. Ondanks de indrukwekkende hoeveelheid orderregels, die er verwerkt moeten worden, oogt alles volledig 'in control'.

Daar staal alleen verhandelbaar is als het niet roest (de wens van de staalhandelaren om te komen tot een productclassificatie), heeft het ook gevolgen voor de oppervlaktebehandelende industrie. Immers, ook onze branche maakt deel uit van de supply chain. Vandaar dat Vereniging ION met deze werkgroep in gesprek blijft.