Vereniging ION

Jaarlijkse groeipercentages realiseren van ongeveer 50 procent en bij koningin Máxima aan tafel mogen zitten. En dan dus geïnterviewd worden door de regionale en landelijke pers. En dat allemaal voor een “gewone” poedercoater uit Friesland. Wat is hier aan de hand? Hoog tijd om ons te vervoegen bij Eric Kroontje, directeur van Poedercoatbedrijf Bolsward. Met uw welnemen dus.

Eind vorig jaar was er in Friesland een bijeenkomst van de landelijke organisatie NLgroeit. Deze organisatie zet zich in voor snelgroeiende ondernemers en wordt gerund door ondernemers die al ink ge- groeid zijn. In de vorm van mentorschap/ coaching stellen zij hun kennis en ervaring beschikbaar zodat nieuwe groeiers daar baat bij hebben. Met een groeipercentage van 60 over 2017 en 40 over 2016 mag Eric Kroontje zich rekenen tot nieuwe snelle groeiers. Wat is zijn geheim?

“De kracht van mijn bedrijf is de snelheid van schakelen, het exibel blijven ondanks de stevige groei en dat je luistert naar de klant, dat je precies weet wat de klant wil. Dat zijn de belangrijkste dingen. Ook het constant blijven werken aan kwaliteit en prijs spreekt voor ons vanzelf. Ik kom uit een branche waar de klanttevredenheid heel hoog stond aangeschreven en dat zorgt bij mij wellicht voor een andere insteek. Ik heb in de botenbranche en in de automotive gewerkt. Ik heb gewerkt voor merken als BMW, Mercedes, Audi en Porsche. Bij Porsche gingen we niet voor een 9, dat moest minimaal 9,5 of een 10 zijn. Maar in de traditionele staalwereld vindt men een 7,5 al heel goed. Ik probeer me toch te onderscheiden door beter naar de klant te luisteren.” Maar toen was daar de bijeenkomst van NLgroeit in Thialf. Kroontje was daarvoor al in gesprek geraakt met enkele sponsoren van die bijeenkomst over de groeistuipen van zijn bedrijf. Die adviseerden hem nadrukkelijk naar die bijeenkomst te gaan. “In de wandelgangen had ik al gehoord dat Hare Majesteit er ook bij zou zijn. Maar op de avond ervoor kreeg ik een mailtje met de mededeling dat ik bij haar aan tafel zou zitten en dat ik een pitch mocht houden van ongeveer dertig seconden. En of ik me daarop wilde voorbereiden door die pitch te schrijven. Dit heeft me toch zo ongeveer acht uur gekost. Alles bij elkaar was het best een bijzondere ervaring.”

Keiharde euro's

Op de bijeenkomst zelf bleek dat Kroontje niet alleen bij koningin Máxima aan tafel mocht zitten, maar ook dat hij naast haar mocht zitten. “Snel werd duidelijk dat zij zich heel goed had voorbereid. Ze had alle namen van de tafelgenoten/ondernemers op papier staan en daarbij persoonlijke aantekeningen gezet. Ze wist heel goed wat wij deden en ze stelde ook heel gerichte vragen. Het was heel interessant om je verhaal kwijt te kunnen aan Hare Majesteit. Ik heb de bijeenkomst als zeer plezierig ervaren. Het heeft veel tongen losgemaakt en me zelfs wat nieuwe klanten opgeleverd. Dat verbaasde me toch wel een beetje. Maar als iemand als Hare Majesteit in beeld komt, gaan er altijd andere deuren open.”

Natuurlijk gingen de gesprekken aan tafel ook ergens over en wel over kredieten. “Dat is het grootste probleem bij snelgroeiende bedrijven: hoe financier ik mijn groeicurve? Dat valt of staat met keiharde euro’s. Ik heb zeer vergevorderde plannen voor nieuwbouw: een fabriekshal van 3000 vierkante meter met twee poedercoatbanen, twee straalcabines en een schoopeercabine. Gelukkig heb ik de financiering kunnen regelen. Dat was een hele uitdaging en daar moet je creatief mee leren omgaan. Met een goed verhaal en de juiste partijen aan tafel is het gelukt. Het is een zogenoemde stapel financiering geworden van een bank en diverse andere partijen. Ik verwacht de vergunningen binnenkort en dan kunnen we met de bouw beginnen. Nu huur ik acht bedrijfsunits en dat is niet bijster efficiënt.”

Arbeidskrachten

Mooi dat de nanciering is geregeld, maar hoe zit het met het tekort aan arbeids- krachten als je zo ink aan het groeien bent en nog verder wil? “De afgelopen tijd is het aantal personeelsleden met ongeveer dertien gegroeid. Het gaat fantastisch. Ik kan vooralsnog steeds de goede mensen vinden, ondanks dat dat bij veel collega-bedrijven een moeilijke zaak is. Ik heb het geluk dat ik regelmatig tegen de juiste mensen aanloop die voor mij en met mij willen werken. Ik heb een prima team en daar ben ik heel tevreden over.
Ik weet niet wat mijn geheim daarvoor is. Misschien komt het wel doordat ik veel mensen zelf intern opleid. Misschien zoeken collega’s te veel naar ervaren krachten.”

Hij vervolgt: “Mijn beste poederspuiter was vroeger een metselaar. In zijn vrije tijd is hij, onder mijn begeleiding, aan het oefenen gegaan en heeft hij doorgezet. Nu is hij mijn beste poederspuiter. Ik vind dat je er zelf tijd en energie in moet steken om nieuwe mensen te krijgen die goed opge- leid zijn. Als je iemand laat binnenkomen, hem een spuitpistool geeft en hij moet laten zien wat hij kan, ben je volgens mij niet goed bezig. Wij doen het anders door nieuwe mensen een goede opleiding en begeleiding te geven. Ik vertel duidelijk hoe ik het hebben wil en hoe mijn klant het hebben wil. Wij zorgen ervoor dat ze het gaan leren. Uiteraard moet je er wel feeling voor hebben en ik probeer die mensen er wel uit te vissen. Kortom: het zijn toch de mensen die het voor je moe- ten doen. De waarde van je bedrijf is toch de waarde van je medewerkers.”