Scoozy naar serieproductie en internationale markt

Jaap van Peperstraten

De afgelopen jaren zijn scootmobielen vaak negatief in het nieuws geweest vanwege de (on)veiligheid. Zoals eerder in OT beschreven, wil de Scoozy daarop een grote uitzondering zijn. Het heeft wat jaartjes geduurd, maar dit jaar is de Scoozy in serieproductie gegaan en melden distributeurs in het buitenland zich spontaan. Wat is het geheim van de Scoozy?

Wie zich verdiept in scootmobielen, krijgt al gauw de neiging hoofdschuddend verder te lezen. Enerzijds is het goed dat ze er zijn, om mensen die al dan niet tijdelijk slecht ter been zijn een vervoermiddel te bieden. Anderzijds zijn veel scootmobielen zó onveilig dat je je afvraagt waarom ze überhaupt de weg op mogen. Gemiddeld vinden er in Nederland per jaar bijna 40 dodelijke ongelukken met een scootmobiel plaats, bij een totaalaantal van ongeveer 250.000 scootmobielen. Grootste minpunten van dit vervoermiddel zijn het ontbreken van een actieve rem en van een goede balans. Als je wilt remmen, moet je de gashandel loslaten, maar in panieksituaties gaat een mens knijpen om te remmen. Maar als je knijpt, geef je juist gas. Daarnaast vallen mensen vaak om met de scootmobiel, door de slechte balans die veroorzaakt wordt door te kleine wielen, en door slechts drie in plaats van vier wielen, die ook nog eens geen of een slechte vering hebben.

In de media zijn dan ook steeds vaker berichten te vinden met koppen als: De scootmobiel is het gevaarlijkste vervoermiddel in Nederland – zeker ook naar aanleiding van een studie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, eind 2018, over de scootmobiel. De ‘tegenintuïtieve bediening’ zoals SWOV het noemt en de ‘beperkte stabiliteit’ worden door de markt niet afgestraft, en ook niet door de (inter)nationale overheid door bijvoorbeeld het stellen van regels. In het maartnummer van OT in 2015 en in het maartnummer van 2017 schreven we al over de Scoozy, een in Delft ontwikkelde scootmobiel. Was de Scoozy tot begin dit jaar in het ontwikkelstadium, nu wordt hij in serie geproduceerd. En dat betekent een grote verandering.

Scoozy scootmobiel

OPSCHALING

Job van de Kieft, CEO van Scoozy, maakt meteen duidelijk dat de Scoozy de genoemde mankementen juist niet heeft. “We hebben een actieve rem, je kunt op vier manieren remmen, er is een Thema Opleidingen + Behandeling vervoermiddelen stuurhoekbegrenzing om uit de bocht vliegen te voorkomen, en het voertuig is veel stabieler doordat het vier grote wielen heeft met onafhankelijke vering en stuurbekrachtiging. Ook zijn de verlichting en ergonomie enorm verbeterd, mede dankzij vele proeven met gebruikers. We hebben de afgelopen twee jaar een intensief traject doorgemaakt, maar de komende tijd wordt niet minder intensief. De Scoozy komt in serieproductie en dat roept weer allerlei nieuwe vragen en uitdagingen op.”

In maart 2017 heeft de Scoozy de ASML Young Makers Award gewonnen, die jaarlijks wordt uitgereikt aan een jonge, veelbelovende startup. Enige maanden daarna heeft Scoozy 850.000 euro opgehaald bij particuliere investeerders, waarmee de omschakeling van een prototype naar serieproductie in gang gezet kon worden. Dit voorjaar heeft Scoozy via een nieuwe investeringsronde maar liefst 1,2 miljoen euro binnengehaald, die besteed wordt aan de opschaling van de productie en de voorbereidingen op het betreden van de internationale markt. De eerste serieproductie leverde 20 voertuigen op, de komende maanden komen er via de tweede serieproductie 80 voertuigen beschikbaar.

Job van Kieft met een aantal prototypes

Job van de Kieft temidden van een aantal prototypes.

STRESSTEST

“Het jaar 2019 is voor ons de stresstest op alle fronten. We willen zeker weten dat alle kinderziektes uit het product zijn, dat we de productielijn en supply chain goed hebben opgezet, dat we stappen hebben gemaakt op het gebied van marketing en sales en dat we als organisatie nog beter op elkaar zijn ingespeeld. Ook gaan we wat meer over de grens kijken. Vorig jaar stonden we op de grootste beurs in Duitsland op het gebied van mobiliteit en we kregen meteen uit 28 landen aanvragen van dealers en distributeurs. In de loop van dit jaar willen we ook extra groeifinanciering aantrekken voor verdere opschaling in 2020. Moesten we tot nu toe een veelheid aan technische problemen oplossen, nu worden marketing, sales en service veel belangrijker. Een vraag is bijvoorbeeld: hoe krijgen we betrouwbare vertegenwoordigers in het buitenland?”

Een voorbeeld van zo’n technisch probleem is dat de gewenste vierwielaandrijving onmogelijk leek, doordat de daarvoor benodigde motoren in de wielen nergens op de wereld te koop waren. Die moesten dus zelf ontwikkeld worden. Daarnaast is besloten de Scoozy door een onafhankelijk instituut te laten keuren, zodat het voertuig gecertificeerd de weg op kan. Testen waren er in een klimaatkamer, op een rollerbank (250.000 cycli), een nabootsing van vijf jaar intensief gebruik in 50 uur, testen op impactbestendigheid, op waterdichtheid enzovoorts. Dit voorjaar is het product officieel goedgekeurd. De tweede serieproductie gaat nog gewoon door de bedenkers van de Scoozy zelf uitgevoerd worden. Dit om de hele supply chain en assemblage goed te testen. Pas als daarover geen vragen meer bestaan, kan de derde serieproductie worden uitbesteed.

OPPERVLAKTEBEHANDELING

Bij de hele ontwikkeling is vanzelfsprekend ook gekeken naar de oppervlaktebehandeling. Een uitgangspunt daarbij was dat het voertuig er ook stoer en aantrekkelijk moet uitzien. Voor de kappen is gekozen voor vacuümvormen met een co-extrusie van de kunststoffen ABS en PMMA. ABS is niet weerbestendig, maar PMMA wel. ABS is slagvast en PMMA weer niet. Een oppervlaktebehandeling op deze ‘sandwich’ is niet nodig. De kleur (matzwart, sandstone) zit in het materiaal en een kras is niet meteen zichtbaar. Het stalen frame wordt gepoedercoat tegen corrosie. De armleuningen krijgen, net als bij veel auto’s, een polyurethaan schuimlaag voor een wat zachtere afwerking en de elektronica wordt in epoxy gegoten om deze waterdicht te maken. 

“De grootste uitdaging is nu dat mensen van ons bestaan weten en bij ons uitkomen als ze op zoek zijn naar een scootmobiel. Door bijvoorbeeld diverse activiteiten met de Scoozy te organiseren en klanten te bellen over hoe ze ons hebben gevonden en wat ze van het product vinden, willen we dat meer in de vingers krijgen. We weten bijvoorbeeld al dat bestaande klanten zich echt vrij voelen om ook de natuur in te gaan met de Scoozy, en het gevoel hebben in control te zijn als ze het voertuig besturen."

Reacties