Jaap van Peperstraten

Het wordt steeds belangrijker dat snel de juiste productgegevens worden ingevoerd en op scherm verschijnen bij eenieder die met dat product te maken heeft. Bij Verzinkerij Meerveldhoven is dit inmiddels dagelijkse praktijk, in combinatie met een hoge mate van automatisering in de verzinkerij en de invoering van digitale ordervolgsystemen. Centraal onderdeel hiervan is het gebruik van digitale identificatielabels aan de producten, die ook na het verzinken nog scanbaar zijn. Hoe werkt dat precies?

Van westerns kennen we de uitgestrekte graslanden in Amerika met runderen zover het oog reikt. Maar ieder dier moet geïdentificeerd kunnen worden en daarvoor is de zogenoemde cattle tag uitgevonden; tegenwoordig een label met een barcode die gescand kan worden. Hoe mooi zou het zijn een dergelijk identificatiesysteem te hebben voor alle producten die door een verzinkerij gaan?

Tot voor kort was dit niet haalbaar, omdat de tags te duur waren. Dat zou een te grote kostenpost betekenen, gezien de grote hoeveelheid labels die een verzinkerij jaarlijks gebruikt. Behalve dat de kosten niet te hoog mochten zijn, is de invoering ervan alleen zinvol als de mate van automatisering in de verzinkerij voldoende hoog is.

Voorbeeld van een label..jpg

En de tags moesten na het verzinken nog scanbaar zijn. Bij Verzinkerij Meerveldhoven is die situatie inmiddels bereikt. Omdat een goede afspraak gemaakt kon worden met de leverancier van de labels, stond niets de invoering nog in de weg. Roel Sweegers, algemeen directeur bij Verzinkerij Meerveldhoven en de Run Metaalcoating, is er heel enthousiast over. “De automatisering bestaat bij ons nu onder meer uit digitale orderintakes en ordervolgsystemen.

Dat resulteert in sneller werken, maar daarmee wordt ook de snelheid waarmee je aan de gewenste gegevens kunt komen en deze kunt invoeren heel belangrijk. Dat geldt zeker in een bedrijf als het onze, met een verzinkerij en  poedercoatbedrijf die beide heel veel verschillende soorten klanten hebben, met heel veel verschillende soorten orders. Snel een label kunnen scannen, in plaats van handmatig een nummer invoeren in je systeem, is dan veel efficiënter.

We willen de gegevens die aan het nummer gekoppeld zijn snel zichtbaar hebben. Barcodes scannen bestond al in diverse oppervlaktebehandelingen, maar in een verzinkerij kon dat alsmaar niet, omdat het niet mogelijk was een barcode door het verzinkbad heen te krijgen die daarna nog zichtbaar was. Maar nu is dat dus wel mogelijk.”

TOEGEVOEGDE WAARDE
En dat is niet alleen handig voor de verzinkerij zelf, maar ook voor de klant. “Als wij bijvoorbeeld voor een hekkenbouwer een baluster hebben behandeld waaraan een labeltje hangt, dan kan de monteur dat label heel simpel met de eigen telefoon scannen en dan bijvoorbeeld zien dat het de derde baluster betreft, op de vierde verdieping, met merk 1201. Dat scheelt een hoop gedoe van op tekening zoeken waar het ding thuishoort.

Een andere klant maakt frames waar afdekplaten opkomen. Als die een volle vracht afdekplaten krijgt, kunnen er best 350 merken opzitten. Als je dan alleen maar hoeft te scannen en meteen weet welk merk bij welke plaat thuishoort, scheelt dat veel uitzoekwerk. Ook is het ideaal voor bedrijven die werken met geautomatiseerde magazijnsystemen en binnengekomen producten moeten inboeken. In plaats van zoeken om wat voor product het precies gaat aan de hand van merk en nummer, werkt het tien keer sneller als je alleen maar hoeft te scannen, waarna het in je systeem zit. En of wij nu een label met barcode maken of dat de klant dat doet, is niet van belang. In beide gevallen gaat het om ketenintegratie.”

Aan een product vastgemaakt label voor het verzinken..jpg
Aan een product vastgemaakt label voor het verzinken

Het in de computer invoeren van een nummer met zes cijfers dat je zojuist op een product hebt gezien, leidt makkelijk
tot fouten. Daar heb je geen last van als je alleen een label hoeft te scannen met een eenvoudige handscanner aan de broekriem. Medewerkers die de producten afhalen en inpakken alsook de heftruckchauffeur weten na het scannen precies om wat voor producten het gaat.

De metalen hittebestendige labels hebben een bepaalde coating die printbaar is en zorgt dat er geen zink op hecht. Dat komt mede door de gladheid van de coating. De print doorstaat de voorbehandeling en de thermische zinkbaden en is daarna nog steeds goed scanbaar, al raakt het label zelf soms wat geblakerd door de hitte. Volgens Roel Sweegers loopt het slechts
in vijf procent van de gevallen slecht af met de leesbaarheid.

Het bedrijf werkt nu sinds enkele maanden met dit systeem en is er erg tevreden over. “We moeten alleen nog meer aan de slag naar onze klanten toe, om de voordelen die het voor hen heeft beter uit te leggen. We kunnen heel gemakkelijk grote hoeveelheden labels voor klanten drukken en op maat knippen, zodat zij die in hun eigen processen kunnen toepassen.”

Labels na het verzinken..jpg
Labels na het verzinken.

VERSNELDE LEVERTIJDEN
De labels worden eenvoudig met een kabeltje en een klipje aan het product bevestigd en blijven eraan vastzitten totdat iemand het kabeltje doorknipt. Sweegers wijst erop dat zij de eerste verzinkerij in de Benelux zijn die dit gebruiken – en daar zijn ze trots op. Het bedrijf verwacht dat de hittebestendige labels vooral van toegevoegde waarde zijn voor de logistieke processen van hun klanten. “Als voornaamste markten zien we de bouw, logistiek, de agrarische sector en hoogwaardige producten van bijvoorbeeld hoogsterkte staal die je tijdens het proces volledig moet kunnen volgen en die ook daarna nog makkelijk herkenbaar moeten zijn.

Stel dat er ergens een mooi product gemonteerd staat en na drie jaar komt de monteur voor onderhoud of reparatie. Als hij het label kan scannen, ziet hij meteen alle gegevens van het product. Voor onszelf betekenen de scanbare labels dat de levertijden zijn verkort en dat onze eigen logistieke processen inzichtelijker zijn. Tachtig procent van onze klanten komt zijn spullen zelf brengen en halen. Bij ons is het dus de hele dag een komen en gaan van allerlei voertuigen. Een goede logistieke afwikkeling op ons terrein is daarom heel belangrijk.”

MEER INFORMATIE
www.verzinkerijmeerveldhoven.nl