De Omgevingswet dreigt op 1 januari 2022 ingevoerd te worden, zonder dat het voor het bedrijfsleven belangrijke Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) mkb-vriendelijk is. Namens 8 brancheorganisaties, waaronder Vereniging ION, heeft MKB-Nederland daarom afgelopen vrijdag een brief naar minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, de Eerste en de Tweede Kamer gestuurd. Daarin benadrukt het bedrijfsleven dat het DSO op dit moment onvoldoende functioneert. Een goed functionerende DSO is het fundament van de Omgevingswet.

Huiswerk noodzakelijk

Inwerkingtreding van de Omgevingswet zonder een goed functionerend DSO gaat ondernemers veel last, kosten en frustratie opleveren. Met name mkb-bedrijven hebben groot belang bij goede procedures en handreikingen. In de brief hamert MKB-Nederland er dan ook op dat invoering van de Omgevingswet geen optie is als het DSO niet op orde is. Derk Jan Meijer, beleidssecretaris Ruimtelijke Ontwikkeling van Koninklijke Metaalunie vult aan: “het kabinet heeft nog huiswerk te verrichten.”

Belang DSO

Het DSO is om vele redenen noodzakelijk. Bijvoorbeeld om volledig op de hoogte te zijn van de algemene regels (onder andere ten aanzien van milieu), met betrekking tot meldingen en vergunningen, de eisen in het omgevingsplan op eigen perceel en in de directe en relevante bedrijfsomgeving. “Met de huidige wetgeving hebben we hier goede digitale (rijks)hulpmiddelen voor en die willen we mkb-vriendelijk terugzien in het DSO. Dat heeft de politiek ook beloofd bij de ontwikkeling van de Omgevingswet. Helaas hebben wij het kabinet hieraan moeten herinneren”, aldus Derk Jan Meijer.

DSO-pilots geven zorgelijk beeld

Onder andere Metaalunie en Vereniging ION is gevraagd mee te werken aan DSO-pilots. De ervaringen uit de pilots hebben de alarmbellen laten rinkelen. Meijer: “Ik hoop dat ook andere collega-brancheorganisaties snel DSO-pilots mogen doen. Dit vergroot onze gezamenlijke capaciteit, kennis en slagkracht om tot een goed functionerend en mkb-vriendelijk DSO te komen.” Het kabinet houdt de optie open om de invoeringsdatum van de Omgevingswet te verschuiven naar 1 juli 2022. Als het DSO niet op orde is, is dit een verstandige optie, aldus het bedrijfsleven in de brief.

Brede steun voor pleidooi van het MKB

Het mkb is niet de enige die tegen DSO-problemen aanloopt. Onder andere gemeenten en grote bouwers lopen ook tegen een onvolledig, niet goed functionerend DSO aan. Op 11 mei debatteerde de Eerste Kamer over de Omgevingswet en meer in het bijzonder het DSO. MKB-Nederland en de aangesloten branches hopen dat de Eerste Kamer de minister aanspoort haar huiswerk op orde te brengen, alvorens de definitieve invoering van de Omgevingswet in gang te zetten.

Namens de 8 brancheverenigingen is Derk Jan Meijer van Metaalunie de woordvoerder. Een gelijkluidend persbericht is door 8 brancheorganisaties gelijktijdig verspreid. De tekst is in de basis gemaakt door de Metaalunie. De brief is als bijlage aan deze pagina toegevoegd.